Reggeli zsilipet a Budaörsi útra! – avagy miért hőzöngenek Budakeszin?

Budakeszi Blog | 2019.10.16. 00:00

A Budakeszi Dugóhúzó szervezésében 6:30-tól 8:30-ig félpályás útlezárást tartanak Farkashegyi Repülőtér előtt, a főút Budaörsről Budakeszire vezető sávjában. A helybéliek húsz éve várnak a megoldásra, és nem akarnak további tíz évet rostokolni a reggeli dugókban, mire történik valami. (A demonstráció háttere szabad felhasználású mindenki számára, akit érdekel és hírt ad róla.) 

Egy húszéves probléma megoldatlanságából, a felelősség elhárításából és a kilátástalanságból lett elege a budakeszieknek. A helyzet megértéséhez érdemes először a reggeli forgalmat ábrázoló térképre pillantani: 

Budakeszi egy 15 ezer lelkes kisváros, amely csak azért nincs teljesen összenőve a fővárossal, mert köztük van a budai erdőség. Budapesthez a 2x1 sávos Budakeszi úton át csatlakozik, amelynek folytatása, a település Fő utcája egyben a Perbál-Zsámbék vonaltól keletre eső terület köldökzsinórja:

a régió lakói ezen az útvonalon érik el a budapesti
munkahelyeket, iskolákat és egyéb szolgáltatásokat.

Budakeszin keresztül azonban nemcsak a térség lakossága jár, hanem az M1/M7 autópályák és Észak-Buda között közlekedő, Budaörsöt és a budai hegyvidéket megkerülő autósok is. A kétfajta forgalom jellege teljesen más: a környéken lakók (kb. 70%) gyűjtőútként, az autópályák felől érkezők (kb. 30%) elkerülő útként használják a Budakeszi utat és annak meghosszabbítását.

Ebben az összetételben a Fő utca kiterjesztett fővárosi főútvonalként működik, napi 22 ezer jármű áthaladásával. Ez megegyezik egy mérsékeltebb terhelésű hazai autópálya napi forgalmával. Emiatt a reggeli csúcsidőszakban a budakeszi mellékutcákon is áldatlan állapotok uralkodnak. A zöld jelzés ellenére a főútra kihajtani képtelen autósok frusztrációja, illetve a dugót kerülőutakon előzni próbáló sofőrök szabályszegései miatt balesetveszélyes szituációk tömkelege alakul ki, és a településen belüli gyalogos és kerékpáros közlekedés is ellehetetlenül.

A helyzet az agglomerációs népesség töretlen növekedése miatt évről évre romlik. Ennek ellenére

minden szereplő csak a másikra mutogat,
illetve tesz különféle, a távoli jövőbe vesző ígéreteket,

mint például az M0 körgyűrű bezárása, elkerülő út építése vagy a településen végigvezetett buszsáv kialakítása.

Az ilyen útépítések és útszélesítések azonban egyrészt csak 5-10 éves távlatokban valósulhatnak meg, másrészt többségükben az amúgy is bővíthetetlen, bel-budai csomópontokba (Budagyöngye, Széll Kálmán tér) vezetnék a forgalmat. Egy lefolyórendszer kapacitását sem a házon belüli csövek mérete határozza meg, hanem az utcai gerincvezeték legszűkebb keresztmetszete.

Az egyetlen szempont, amelyben elvileg mindenki egyetért, hogy a közösségi közlekedés fejlesztése nagyban segítené az autósok átszoktatását. Csakhogy a reggeli csúcsidőben a kocsiknál nagyságrendileg több utazót kiszolgáló buszok ugyanúgy a dugóban araszolnak, a megállókba való kiállásokkal hosszabb menetidőt produkálva, mint az azonos útvonalon közlekedő autósok. Jelenleg

a közösségi közlekedés semmilyen forgalmi előnyt
nem élvez az egyéni (autós) közlekedéssel szemben,

a jogosítvánnyal rendelkezők kizárólag költség- és kényelmi szempontok szerint döntenek a kocsi vagy a busz használata mellett.

A buszok reggel csak akkor tudnának tempósan haladni, ha az autósok ebben a rövid, egy-másfél órás időszakban nem terhelnék túl a főútvonalat. A Budakeszin belülről induló forgalomtól a településen belüli lámpák védik a Fő utcát, és erre a sorsra jutnak a Telki felől igyekvők is. Páty és Budaörs felől azonban korlátlanul áramlanak be a gépkocsik. Az utóbbi irányból, az M1/M7 felől több mint kétszer annyian jönnek, és bár

ez csak töredéke az említett autópályák forgalmának, de a Budakeszi úton a főváros felé haladó forgalom 30%-át adják.

Ez az autótömeg javarészt alternatívaként használja ezt az útvonalat a budai városrészek átszelése helyett. Logikus lenne, hogy a mérete, utánpótlása és átterelődési lehetőségei miatt ennek a forgalomnak a „le- és feltekerésével” is védenék a buszok útvonalát a túlterheléstől. Mint egy csappal, ha kezd megtelni a kád vízzel.

Budakeszi csapja a Budaörs felőli első lámpa lehet, ezt kell úgy programozni, hogy csak annyi autót engedjen a Fő utcára, amennyi a Budakeszi út felé ki is tud folyni. A helybéliek különböző fórumokon és csatornákon tíz éve bombázzák az illetékeseket, hogy

a településhatáron szabályozzák a forgalmat,
és ne csak a Budakeszin belüli lámpákkal.

A torlódások nyilvánvalóan ott keletkeznek, ahol „megfogják” az autósokat. Nem kellene egy kisváros lakóinak az életét megkeseríteni a belső dugók kialakításával, miközben kívülről akadálytalanul ömlenek be az autók.

A Budakeszi Dugóhúzó azért küzd, hogy a budakeszieknek ne kelljen újabb éveket, évtizedeket várni a helyzet kezelésére. Méghozzá egy olyan forgalomszervezési megoldást preferálva, amely az ígérgetett alagutas M0, budaörsi vasút, elkerülő út vagy buszsáv milliárdos költségeihez képest fillérekből megvalósítható lenne. Azt üzenik a döntéshozóknak, hogy elérkezett a cselekvés ideje: a Budaörsi úton kialakított zsilippel szabályozni a városba beömlő forgalmat.

Ha érdekel a folytatás vagy a többi hasonló poszt,
csak egy kattintás, és nem maradsz le az újdonságokról:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

felucca02 2019.10.16. 06:07:01

Nem is tudom, miért nincsen abszolút elsőbbsége egy budakeszi úti szeparált buszútnak harminc éve, akár néhol a budakeszi úttól eltérő nyomvonalon, reggel befelé, délután kifelé, budagyöngye és a moszkva tér között a burkolt villamossíneken vezetve. Senki nem ülne autóba, tíz perc alatt be lehetne érni. Budakeszi déli határában p+r-parkolóházzal.

Én tudom, hogy miért.

Mert ezzel elveszne az indok az m0 budai bezárására. Amit pedig mindenképpen meg akarnak építeni. Senki sem foglalkozik itt budakeszivel.

Azért a kisvároson jót nevettem. Budakeszi egy falu, és ezzel nincsen semmi baj. Hagyjuk már ezt a rangkórságot! Van emeletes ház Budakeszin a templomtornyon kívül? Nahátakkor!

Budakeszi Blog 2019.10.16. 10:33:00

@felucca02: Nagyon jókat írsz, a "kisváros" megnevezés nem a rangkórság miatt van, még ma is falunak nevezzük :) Szociológiai értelemben azonban már kisváros (központi szerep), szerencsére falusias településképpel.

felucca02 2019.10.16. 10:45:42

@Budakeszi Blog: Jójó, persze, és emeletes ház is van, tudom, láttam:)

A falusias településkép pedig...hát inkább az ELMÜ által meghatározott elektromos településkép:) Nem akartok egy füst alatt ez ellen is tenni? Ez borzasztó!

Budakeszi Blog 2019.10.16. 12:37:58

@felucca02: Jogos, kábel-falusias településkép van :) Egyébként a füst ellen is kívánunk tenni valamit :D

2019.10.16. 12:41:52

A probléma az, hogy kiköltöznek az emberek olyan településekre, ahonnan nincsen az autóforgalomtól nem függő tömegközlekedés, az autós közlekedési keresztmetszet pedig a domborzati viszonyok miatt eleve szűk, és úgy gondolják, hogy majd autóval fognak bejárni. Semmit nem old meg, ha egymásra mutogatva egymásra tolják a problémákat, az M0 sem oldja meg, mert naponta több tízezer ember autóval próbál bejutni Budapestre. Egyedül az enyhítené a problémát, ha végig buszsávot építenek, sűrű buszjáratokkal, aztán onnantól kezdve álljon dugóban, akinek ez a hobbija.

2019.10.16. 12:49:06

@Budakeszi Blog:
Szociológiai értelemben Budapest része, nem pedig egy kisváros. Kisváros az pl. Békéscsaba, Veszprém, Sopron, vagy pl. Várpalota, Ózd, Baja. A 300+ varos nagyrésze csak papíron város.

Budakeszi Blog 2019.10.16. 13:02:58

@Zabalint: Ez is igaz, de csak félig, ha teljesen az lenne, kerületnek hívnánk :) A "kisváros" elnevezés egy kompromisszum, talán a "városrész" lenne a legadekvátabb, csak közigazgatásilag nem az: budakeszi.blog.hu/2016/04/25/falu_vagy_varos_leginkabb_varosresz

Irimiás Ákos 2019.10.16. 16:00:03

Az igazi probléma az, hogy Budakeszin a Fő utca a Magyar Közút kezelésében van, tehát a helyiek legfeljebb kérhetnek, vagy tárgyalásokat kezdeményezhetnek. Tehát gyors megoldásban ne reménykedjetek.

Budakeszi Blog 2019.10.16. 20:00:00

@Irimiás Ákos: Igen, a probléma közlekedés-szervezési hatásköri vetülete tényleg az, hogy egy funkcionálisan fővárosi gyűjtőút miért a Magyar Közútnál van: budakeszi.blog.hu/2017/09/25/a_fo_utca_mar_regota_nem_budakeszi_foutcaja De abban azért bízunk, hogy az érintett önkormányzatokat rá tudjuk bírni a lakosaik érdekképviseletére, és ők már együtt nagyobb nyomást tudnak gyakorolni a Magyar Közútra, mint közvetlenül a helyi civilek. Bár ez utóbbit sem zárnám ki, vannak még eszközök a tarsolyunkban ;)

serantnemo 2019.10.16. 21:14:46

@Budakeszi Blog: A budakeszi lakos autója más településen okoz gondot. Ha mindenki korlátozná a saját településen a közút forgalmát akkor az már nem közút lenne. Fejleszteni kellene az úthálózatot, és a tömegközlekedést nem másokat szekálni, demonstrálni.

törzsmókus 2019.10.16. 22:16:30

@serantnemo: A demonstráció nem szekálás. A demonstrálók nincsenek abban a helyzetben, hogy ők fejlesszék a közösségi közlekedést – ha lennének, már mágnesvasút járna be a Széll Kálmán térre :D . Teljesen el vagy tévedve.

serantnemo 2019.10.17. 06:12:36

@törzsmókus: Nekem az olyan okos bácsik és nénik azt magyarázták, hogy az emberek vállasztott képviselöiken keresztül valósitják meg szándékaikat, akaratukat. Tehát azért csak a demonstrálók fejlesztenének végúl is valahol. Amúgy inkább azt hívnám demonstrációnak (bemutatásnak) ha a budakesziek egységesen mondjuk minden hét egy napján kizárólag tömegközlekedést használnának, hogy megmutassák milyen jó is amit másoknak ajánlanak.

Budakeszi Blog 2019.10.17. 07:04:57

@serantnemo: A poszt úgy kezdődik, hogy húsz éve próbálkozunk meggyőzni a választott képviselőinket, hogy csináljanak már valamit, mert ez így tarthatatlan.
Az itteni reggeli csúcsban autóval közlekedő kb. 5000 ember egy napra buszra ültetésének feladatát pedig szívesen átengedjük Neked, mi már mindennap azzal járunk. Csak egy jó tanács: előtte szólj a Volánnak és a BKK-nak, hogy arra a napra ássanak még elő kb. kétszer annyi buszt ;)

csacsacsa 2019.10.17. 10:05:33

@Budakeszi Blog: Ez a húsz évhez most hozzájön még öt.
Onnantól meg már nem érdekel mert nyugdíja leszek, nem megyek sehová :D

Irimiás Ákos 2019.10.17. 10:05:49

@Budakeszi Blog: Ez már nyolc évvel ezelőtt is téma volt, de ahogy a cikkből olvasom, már húsz évvel ezelőtt is.

ezegyfa 2019.10.17. 16:28:50

'90-ben mikor elkezdtem bejárni Bp-re tanulni, már akkor heringezés volt a buszon és lépésben haladás. Nem 20 hanem legalább 30 éve probléma és az ötletelésen, némi ígérgetésen kívül semmi sem történt. Ennek megoldásában nincs pénz a képviselők zsebe számára, míg a Meggyes mocsaras terület belterületbe vonásában volt, azt csak végig tudták csinálni. A közút kezelőt egyáltalán nem érdekli, ez kizárólag a helyi vezetők tehetségén, képességén múlik.

Címkék: közlekedés dugó közösségi közlekedés agglomeráció átmenő forgalom Fő utca zsilipelés Budaörsi út Magyar Közút kapuzás Budakeszi Dugóhúzó

süti beállítások módosítása