Budakeszi Dugóhúzó néven indult új civil kezdeményezés, amely a település közlekedési anomáliái közt szeretne rendet vágni. Kezdve a reggelente a főváros felé kialakuló dugóval, hogy a gyökerénél ragadják meg a legfőbb problémát.
Vannak dolgok, amelyekben nincs vita, amelyekben mindannyian egyetértünk. Bárkit megkérdezhetünk, hogy mikor a legrosszabb Budakeszi közlekedése, mindenki a hétköznap reggeleket fogja mondani.
„Indulj el fél hétig vagy csak kilenc után, de ha esik az eső, negyed órával korábban, mint szoktál” – hangzik a jó tanács. Ám e népi bölcsesség ellenére rengetegen nem tudják elkerülni az előrelátható dugót, mert nem rajtuk múlik, mikor kell beérniük az iskolába vagy a munkahelyükre.
A sokéves tapasztalatot igazolják a felmérések is. A művház előtt a főváros felé tartó sáv napi forgalmi lefutása hét és fél éve például így nézett ki:
Az ábrába szinte minden bele van sűrítve, amit Budakeszi, illetve a Fő utca közlekedéséről tudni érdemes. A teljes képet nézve szépen kirajzolódik, hogy a forgalom egész nap, kora reggeltől késő estig legalább a főút teljes, névleges kapacitásának környékén zajlik. Ez az alaphömpölygés, amire reggel és délután rárakódnak a nagyobb autós hullámok.
A délutánival az a szerencsénk, hogy időben jobban eloszlik, és csak nagy ritkán tömíti be a Fő utcát, mert alatta marad a sávonként 200 egység per negyedórás (800 E/h) terhelési határnak, ameddig még fenntartható az aktuális közlekedési helyzet. Ez a forgalmi szint jelenthet 40 km/h-s sebességnél 50 méteres szakaszonként egy gépjárművet, de jelenthet
fitt gyalogos tempó (6 km/h) mellett
7,5 méterenként egy személyautót,
illetve a kettő között átlagsebességtől és egyéb körülményektől függően zsúfoltan folyamatos vagy lassan döcögős haladást.
Ha azonban az autók száma ezt a szintet átlépi, mint a reggel 6:45-től tartó egyórás időszakban, akkor menthetetlenül kialakul a dugó. Ilyenkor a Fő utcára még a lámpás kereszteződésekben sem tud annyi autó felhajtani, mint amennyit a zöld jelzés engedne, és a torlódás továbbgyűrűzik a Temető, Kossuth és Erkel utcákra, illetve a többi mellékutcára.
A forgalmi dugó – első blikkre meglepő módon – nem csúcsértékként jelenik meg a grafikonon, hanem drasztikus visszaesésként. Hiszen amikor a forgalom beáll, az út áteresztőképessége hirtelen lecsökken az előbb említett terhelési szintre, méghozzá annak a lépésben haladó változatára. Az ábrából tehát az is világosan kiderül, hogy
a reggeli dugó kialakulásának oka az az autótömeg, amely a 800 E/h-s terhelési szint felett ömlik a Fő utca egy sávjára.
Ha tehát meg szeretnénk előzni a reggeli dugók kialakulását, akkor a csúcsórában a terhelési szint felett érkező 250-300 autóstól kell megvédeni a főutat. Vagy úgy, hogy egyáltalán ne errefelé jöjjenek (ez legfeljebb a Budaörs felől érkező forgalomnál jöhet szóba), vagy úgy, hogy máskor jöjjenek, illetve várakozzanak, és ezzel kisimíthatjuk a tornyosultan érkező hullámot a délutánihoz hasonló szelídebbre.
A példának és magyarázatának legérdekesebb része azonban nem az ábrán, hanem mögötte van: a Magyar Közút minderről már régóta tud. Ők állapították meg a 8102 jelű út ezen szakaszának a kapacitását, tisztában vannak az ezt 33%-kal meghaladó, maximális terhelési szinttel, és ismerik a túlterhelés következményeit. Annyi lenne a dolguk, hogy mindezen ismeretek birtokában közlekedés-szervezőként beavatkoznak, és amikor szükséges,
leszabályozzák a forgalmat arra az ismert szintre,
amelyet a Fő utca még normálisan el tud vinni.
Ez az, amit nem tesznek meg nem évek, hanem évtizedek óta, ez az, amit nem volt képes kipréselni belőlük eddig bármelyik önkormányzat, és ez az, amiből egyre több polgárnak van elege. Világnézettől és pártszimpátiától függetlenül szeretnénk minél kevesebb időt közlekedéssel tölteni, és időben beérni az iskolába vagy a munkahelyünkre. Reményeink szerint ebben segít majd a Budakeszi Dugóhúzó.
Fikalnyik Eugén 2019.10.01. 10:53:18
Ez kedves, nem tudom mit szólnál, ha a Szilágyi Erzsébet fasorban ugyanezen lamentálnának, és lezárnák neked az utat, mondván te mit keresel itt.
Budakeszi Blog 2019.10.01. 11:05:30
Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2019.10.01. 11:29:55
a legtöbb buszvezető viszont Szép Ilona környékén nyitotta az ajtókat dugóban állva, mondván, villamosra átszállva gyorsabb :)
euratom 2019.10.01. 13:02:10
Van egy alagut illetve hid komplex Dania es Svedorszag kozott Koppenhaganal, van alagut a Mont Blanc-nal, ezeken mind atmentem, autoval, vonattal vagy busszal. Ha lenne alagut Budakeszi es Szep Juhaszne kozott, legalabb egy gyorsvillamosnak, akkor azzal is atmennek.
Csak a problema az, hogy el lehet repulni a Marsra meg vissza, de allitolag nem lehet alagutat epiteni a termal forrasok, vizerek miatt.
Persze, megprobalom elhinni, nem lesz konnyu....
laci_52 2019.10.01. 13:06:24
Tudok jobbat! Csinálni kellene alkalmas helyen egy jó nagy P+R parkolót. Ezzel talán sok embert rá lehetne venni arra, hogy busszal jöjjenek be a fővárosba.
Fue · http://www.english-hungarian.com 2019.10.01. 13:11:06
A dugót lehet ide-oda tologatni, de megszűnni akkor fog, ha új utat/sávot építenek.
Talán majd ha 1-2 emberöltő múlva megépül a nullás...
Lady Ann 2019.10.01. 13:17:53
Egyébként sok helyen tapasztalom, hogy a dugót a lámpák idióta beállítása generálja (pl. nyilván rohadt fontos, hogy a csak gyalogosoknak kitelepített lámpa akkor engedje át a gyalogokat, amikor az előző lámpától odaérek a kocsik) és hiába nem hiszek az összeesküvés elméletekben, ebben az esetben azért el szoktam gondolkozni, hogy nem-e így akar valaki plusz pénzhez jutni az elpöfögött üzemanyag adójából. Arra nem is merek gondolni, hogy ez esetleg az emberek szándékos idegesítése miatt van, ugye a frusztrált ember nem szerveződik. De mint írtam, inkább a közlekedésmérnökök bal*ságát vélem felfedezni, de akkor kár volt 5 évig koptatni a padokat az egyetemen.
Ader Janos 2019.10.01. 13:43:34
vidéki suzukis 2019.10.01. 14:45:23
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.01. 15:25:11
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.01. 15:26:31
Semmit se segítene az MO, az ugyanis NEM ARRA van.
Aki Zsámbékról, Telkibők, Pátyról, stb. megy be Budapestre, az minek mennek az M0-ra?
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.01. 15:27:48
Én kocsimentesen éltem teljesen 2009-2017 között. 2017 közepén azonban visszatértem a kocsizásra. Bevallom: sokkal kényelmesebb.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.01. 15:29:07
Ott speciel NINCS más megoldás. Ha felszállsz a buszra, akkor az ugyanott megy, ugyanabban a dugóban.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.01. 15:32:56
A gond az, hogy a dugó éppen a Bp-re bemenet miatt van.
Mivel kb. ezerszer mentem ott végig, leírom neked.
Mondjuk elindulsz Pátyról Budapest központjába. Az út legnagyobb része a dugó Budakeszin, erre kell a legtöbb idő.
Ha lenne egy nagy parkoló Budakeszin, akkor a parkoló után ugyanúgy dugó lenne.
S nem tudsz másfelé menni. Azaz lehet menni Budaörs felé, de ott is dugó van, ráadásul ott esetleg Bp-nek nem arra a részére jutsz ahová szeretnél.
Fue · http://www.english-hungarian.com 2019.10.01. 16:04:21
Épp elég forgalmat levenne ahhoz, hogy mindenkinek jobb legyen.
2019.10.01. 16:11:18
Hiába a sávok, akkor meg beljebb kerül csak a dugó, vagy kiköltöznek mégtöbben Budakeszire vagy az utána következő településekre. Egyszerűen nem fenntartható tömegrsen az az életmód, hogy kiköltöznek az emberek az agglomerációba, majd naponta beautóznak Budapestre.
2019.10.01. 16:12:42
Reggel befelé nem lehet zöldhullám, mivel túl gyorsan, túl nagy forgalmat engedne rá a belső övezetekre.
Ramil Safarov 2019.10.01. 16:24:28
És ezt pofátlanságukat szokták még fokozni az agglomerek azzal, mikor azt követelik, hogy egész Budapestet alakítsák át parkolová, természetesen INGYEN PARKOLOVÁ.
Mert nekik jár a jo levegő is, meg az ingyen parkoló is.
ANYÁTOKAT AZT.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.01. 16:42:33
Aki a reptérre megy Pátyról, az nem megy eleve Budakeszi felé, hanem elmegy Biatorbágyra, s onnan az M0-ra.
Igen, aki mondjuk Óbudára menne, azon segíteni a hiányzó M0-ás rész, de ez egy eléggé kis arány. De igen, ezeken segítene tényleg.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.01. 16:51:58
Ez így igaz. Egyszerűen ezek az utak nem erre lettek tervezve. S még ha lenne is M0 autópálya, az se változtatna ezen. A bemenő utakat - pl. éppen Budakeszin vagy Budaörsü keresztül - pedig fizikai képtelenség átíépíteni többsávos úttá, sőt ha ez meg is történne, az se lenne megoldás, csak akkor Bp-en belül lenne dupla akkora a dugó.
Személyes tapasztalat. Évekig minden regel arra mentem, mind a 3 lehetőséget próbálva, azaz:
- Páty-Budakeszi-Bp. II. ker.,
- Páty-Biatorbágy-Bp. XI. ker.,
- Páty-Budaörs-Bp. XI. ker.,
mind a három járhatatlan gyakorlatilag a csúcs alatt (az én úticélom Bp. VI. ker. volt).
Szerencsétől függően ez 50 és 100 perc közti utazás volt. Az út 90 %-át megtettem az idő 10 %-a alatt, a budapesti bemenő szakaszt meg az idő 90 %-a alatt.
Lady Ann 2019.10.01. 18:05:34
Egon Estragon · http://egonazeger.blog.hu/ 2019.10.01. 19:08:06
scsaba1 2019.10.01. 19:19:51
Ha az eredetileg tervezett M0 építenék meg, az rengeteget segítene. Aki Észak-Budán vagy Észak-Pesten dolgozik, az simán választaná az új nullást, mint álljon a dugóban egy órát. A forgalom 20-30%-át simán elvinné. Mi Budaörs felől Nagykovácsiba szállítunk heti rendszerességgel, de borzasztó azon a szakaszon felfelé araszolni. Mi annyit teszünk, hogy igyekszünk nem reggel menni, hanem 10-11 óra felé.
A tömegközlekedés, P+R, esetleg valami kötött pályás, gyorsvillamosos megoldás a buszvégállomás környékéről Budaörs-Kelenföld-négyes metró felé nem tudom mennyit javítana, mert az a réteg, aki az utóbbi évtizedekben kiköltözött nemigen hiszem, hogy letenné az autóját.
scsaba1 2019.10.01. 19:25:18
Ámen. Legalábbis normális és megfizethető tömegközlekedés nélkül. Ill. hajlandóság nélkül, hogy az agglomerek használják is...
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2019.10.01. 20:24:55
hummertime 2019.10.01. 21:08:31
Fredddy 2019.10.01. 22:56:35
A tragédia inkább az, hogy nincs egységes koncepció a térségre, a kiköltözők áradata az agglomerációt is tönkreteszi- kiköltözöl a madárdal miatt, és két év múlva felhúznak egy 70lakásos lakóparkot a melletted lévő 200 négyzetméteres hobbikertbe. A budai agglomeráció ezzel együtt szerencsés, mert a hegyek és az erdők legalább kordában tartják a fejlesztőkedvet, Pest és Csepel felől igazán kemény a helyzet.
humorpalanta 2019.10.01. 23:30:34
laci_52 2019.10.02. 00:19:35
Májkűl Dzsexon 2019.10.02. 00:22:46
ELEGUNK VAN A BUDAPESTET ELFOGLALO, MEGSZALLO AGGLOMER HORDAKBOL !!!!!!!
safa 2019.10.02. 08:25:09
_B_ 2019.10.02. 09:22:32
Boldog boldogtalan autózik, mert a benzin ára nem emelkedett jelentősen, ellentétben az élelmiszerrel és a munkabérekkel.
Nagy a jólét, de most éppen letérdel a német autóipar, és azzal együtt Magyarország is, mivel a hazai termelés nagy részét az autóipari beszállítók adják.
Már Bp. külső részein is gond, hogy több az autó, mint a parkolóhely.
A pesti belváros reggel 7-től este 7-ig áll, ez így nem állapot.
Egyébként az országutainkon is hihetetlenül megnőtt a forgalom. Ahol 10 éve egész úton jött szembe percenként egy-két autó, ott most a folyamatos forgalom miatt nem is lehet előzni.
Budapesten csak a dugódíj jelenthet megoldást. Ezzel talán a cégek is ösztönözve lennének, hogy ne mindenki bent a belváros közepén akarjon irodát nyitni.
Utcákat lezárni, sávokat átadni a gyalogos/biciklis forgalomnak, buszsávot mindenhova, ahol nem fér el pluszba, oda az autókat nem kell beengedni. elbontott villamosvonalakat visszaépíteni. Közlekedési lámpákat a tömegközlekedésre igazítani.
Én már csak akkor jövök be a belvárosba kocsival ha nagyon muszáj, havi vagy kéthavi 1 alkalom. Csak felbaszom az agyam, hogy egy helyben állok, és a gyalogosok előznek le :)
De sokaknak ez még nem elég, még jobban el kell lehetetleníteni az autózást, hogy letegyék azt a szart mindennapos használatból.
Ehhez az is kell, hogy a tömegközlekedés kapacitása nőjön, mert csúcsidőben a metrókon is elviselhetetlen a tömeg, a buszokról nem is beszélve.
_B_ 2019.10.02. 09:36:46
Mehetne bicajjal, motorral is, még gyorsabb is mint az autó vagy a BKV.
De minden reggel beröffenti az autót többször, hogy néhány km-t megtegyen.
Az autók meg nőnek, régen egy dízellel 5 liter alatt eljártál városban. A mostani divatos SUV-ok 8-10-et megesznek gázolajból. A benzinesek 15-öt.
Pont mint egy megrakott furgon. Ezen is el kéne gondolkozni.
ezegyfa 2019.10.02. 09:49:52
Vagy ki kell fúrni Buda felé a metrót. Vagy a végállomástól meg kell építeni Budára a HÉV-et.
2019.10.02. 09:55:33
2019.10.02. 09:57:57
2019.10.02. 09:59:19
gyongyi70 2019.10.02. 09:59:24
Na, itt a lényeg. Ha így van, ennyi nehézség, költség az autózás, akkor igen nyomós érvek szólnak a tömegközlekedés ELLEN, ami miatt inkább ezt választják. Ezen is érdemes elgondolkodni azoknak, akik szerint csak lustaságból és direkte környezetszennyezési célból autóznak az emberek.
Egon Estragon · http://egonazeger.blog.hu/ 2019.10.02. 10:03:42
2019.10.02. 10:06:41
A mésik nagy probléma az, hogy a (jobb) (közép-) iskolák Budapesten vannak. Még ha rugalmas is a szülők munkaideje, a gyermek akkor is időre kell beérjen. Sokan már az ötödik osztályt is Budapesten kezdik, őket jellemzően kocsival viszik. A vicces az, hogy legtöbbször a tanárok is ugyanonnan ingáznak.
gyongyi70 2019.10.02. 10:07:39
gyongyi70 2019.10.02. 10:10:03
2019.10.02. 11:09:28
Fikalnyik Eugén 2019.10.02. 11:39:41
Már bocsáss meg, de két különböző dologról beszélünk. Te zsilipezésről álmodozol, én pedig arra a mentalitásra utaltam, ami kitermel a néhány felettem olvasható nagybetűs ordítozó mosdatlan szájút, és ez nem helyes. Ha én évekig ebédeltem minden nap a Stadtban, ugyan már ne érezzem magamat rosszul azért, mert kimegyek Budakeszire és pénzt hagyok a helyi vállalkozóknál. Pont ez a gond, hogy egy somogyi zsákfaluban örülnének, hogy arra vetődik valaki, itt meg tálcán kínálják magukat az átutazók és semmi nem történik a lefölözésükre. A másik gond, hogy a teljes agglomeráció halott településekből áll, reggel elmennek az emberek dolgozni másik városba, délután hazajönnek és kész. Nulla élet, este kihalt utcák. Persze Budakeszi még hagyján, de mondjuk egy Érd olyan mint egy temető. Jóformán normális járdák sincsenek Budakeszin, gyalog nem is lehet közlekedni, azzal kéne kezdeni. Miért nincs egy 15 ezres jómódú városban saját helyi tömegközlekedés, ha nem is egész nap, de legalább az iskolabuszhoz hasonlóan reggel meg délután? A keleti, korábban hétvégi házas övezet teljesen beépült, ezrek élnek ott életvitelszerűen, akik minden nap Pestre járnak és vissza. Ezzel sem számolt senki évekkel ezelőtt, csak a belterületté minősítés meg a befolyó mani volt a lényeg.
Volt szó róla, hogy hazai kis Szilicium-völgyet akartak csinálni a Zsámbéki-medencéből egyetemekkel, kutatóközpontokkal, sok egyéb előnye mellett a munkaerő áramlását is megfordította volna Budapestről a másik irányba. Magasvasút tervek is voltak Budaörs-Kelenföld irányba de hol van az már, a soha el nem készülő M0-ról nem is beszélve. Lassan a komplett M1 forgalom rázúdul Budakeszire M3 irányba. Logikus is, ki fog 80 kilométert kerülni a keleti m0-n, ha még a dugóban ülve is hamarabb odaér Pesten keresztül, nem beszélve róla, ha beszop egy balesetet a nulláson még menekülő útvonal sincs. Tömegközlekedésre meg visszaülni soha nem fog egy autós, főleg ha két gyereket kell cipelni, bevásárolni, "ugorj el anyádékhoz"-ot játszani, kizárólag a kötöttpályás közlekedés tud vele versenyezni, abból is csak az amelyik kevés megállóval működik.
Szóval ez sokkal összetettebb, mint lámpákkal játszadozni, de elég az hozzá, hogy még jó pár évig beszopjátok Dr. csöcsömnét aki a fővajda helytartójaként max újabb Himnusz szobrokat avat, az is jó lesz a helyieknek.
Budakeszi Blog 2019.10.02. 12:23:30