Itt megtalálsz

A Fő utca már régóta nem Budakeszi főutcája, hanem egy fővárosi gyűjtőút, amely megkerüli a Hegyvidéket

Doleschall Tamás | 2017.09.25. 08:00

A 8102-es főút budakeszi szakasza minden irányban túlterhelt, és fővárosi gyűjtő vagy elkerülő forgalmat bonyolít. Az önkormányzat a Magyar Közútra mutogat, akik viszont nem tesznek semmit. A probléma paradigmaváltást követel Budakeszi közlekedés-szervezésében: le kell válni az országos közúthálózatról, és amiben lehet, a budapestihez kell csatlakozni. 

A budakesziek közül sokaknak mindig ugyanaz a reggeli közlekedési helyzet: megpróbálnak bejutni a fővárosba, és a többi autóssal és buszozóval együtt araszolnak a település főútján és bekötő utcáin. De van egy másik réteg is, akik a munkanapjaikon az ellenkező irányba, Budaörs felé indulnak, és mégis egyre nagyobb torlódásokkal szembesülnek.

A Temető utcai lámpa persze már tíz évvel ezelőtt is megakasztotta a lefelé haladó forgalmat, de akkor még nem nagyon fordult elő, hogy lejjebb is hosszú kocsisor alakuljon ki a Dózsa György téri gócpont miatt.

A mindennapi tapasztalatok hátteréről szolgál friss adatokkal a Főmterv 2016. novemberi tanulmánya, amelyet az időközben lefújt városközpont-projekt ürügyén rendeltek meg. A szakértők megállapításai elég sokrétűek, most azonban csak az általuk felmért, csúcsidőszaki forgalmat vesszük górcső alá.

A kattintható galéria ábráin jól látszik, hogy mind a reggeli, mind a délutáni csúcsórában

a Fő utca egyidejűleg, mindkét irányban
hasonló forgalmi terhelésnek van kitéve.

Hasonlónak, de nem teljesen ugyanolyannak. Budakeszi főútja a főváros felé egy klasszikus gyűjtőút funkcióit mutatja, azaz a munkanapok kezdetén összeszedi a betorkolló utak forgalmát, a munkanapok végén meg szétosztja ugyanezekre. Az ellenkező irányában viszont inkább az átmenő forgalom jellemző, amely mindkét napszakban kb. 75%-os áthaladási arányban jelentkezik.

Ha a vizsgált útszakaszt teljes hosszán nézzük, akkor a reggel Buda felől, délután pedig Budaörs felől utazók összességében több kilométert tesznek meg, mint a fővárosi gyűjtőforgalom résztvevői.

A masszív, budai kiindulású átmenő forgalom oka, hogy a szomszédos kerületekből egyszerűbb és gyorsabb Budakeszin át eljutni a nyugati szektor ipari-kereskedelmi centrumaiba, illetve az autópályákon még távolabbra. A Google Maps szerint

a Zugligettől a János kórházon át a Rózsadomb tetejéig
húzódó karéjtól északnyugatra már érdemes
erre megkerülni a XII. kerületi hegyeket.

Nem véletlenül hívta ezt az utat a Főmterv egyik vezető tervezője már nyolc évvel ezelőtt is észak-dél-budai összekötő útnak. De az ekként használók motivációi alapján nyugodtan nevezhetjük a Hegyvidék elkerülő útjának is – ami történetesen Budakeszin megy keresztül.

A kétfajta, gyűjtő- és elkerülő forgalmi funkcióban azonban közös, hogy mindkettő szorosan a fővároshoz kötődik: gyűjtőútként a budapesti munkahelyek, iskolák, egyetemek, boltok és szolgáltatások vonzása tartja fenn, elkerülő útként pedig a budai lakóhelyű fogyasztók, munkavállalók és cégvezetők igényeit szolgálja ki.

Ráadásul mindkét típusú forgalom évről-évre erősödik, Budakeszi és Budapest határán 20 év alatt konkrétan megduplázódott. Ez nemcsak szimpla mennyiségi kérdés, hanem egyben azt is jelenti, hogy

a település útjai visszavonhatatlanul
a főváros közlekedési rendszerének részeivé váltak.

De amíg a városhatár túloldalán a BKK kezeli az úthálózatot, azaz tartja fenn és fejleszti a forgalomirányítási rendszert (újabban például tervezteti a buszsávot), addig az innenső oldalon a Magyar Közút magasról tojik Budakeszi közlekedési problémáira.

A Temető utcai csomópont jelzőlámpái évtizedek óta csak egy programot tudnak futtatni, ami a reggeli órák kivételével feleslegesen akasztja a felülről jövő forgalmat. Ugyanitt körforgalomról meg ne is álmodozzunk.

A Fő utca hosszú, zebra nélküli szakaszai kettévágják a települést, ott szaladgálhatunk szabálytalanul, gyerekkel-nagymamával, de a Magyar Közút csak útkereszteződésekhez hajlandó átkelőt festeni.

Az egyetlen számottevő fejlesztésük a 2014-es választási aszfaltozás volt, ami a fő problémára, a forgalom folyamatos növekedésére semmilyen hatással nem bírt. Csak az elmúlt öt alatt 135%-ról 181%-ra emelkedett a fővárosi határon mért útkihasználtság, de zsilipelésre (kapuzásra) gondolni sem mernek, pedig az jóval olcsóbb lett volna, mint az útfelület felújítása.

A helyzet azért ilyen kilátástalan már hosszú évek, évtizedek óta, mert a Magyar Közútnál még mindig úgy kezelik 8102. jelű főút Budakeszin belüli végét, mintha egy átlagos, térségi összekötő út lenne. Papíron az is, de a valóságban már jó ideje nem: a régi balatoni útnál kezdődő, kétszer egysávos útpálya

valódi, országos közúti funkciójú szakasza
Budakeszi külső határainál végződik, a településen belül
már egy fővárosi jelentőségű gyűjtőútként működik.

Budapestről érkeznek a hókotrók, hogy letakarítsák a 22-es buszcsalád vonalait, illetve onnan jönnek a tűzoltók és a műszaki segítség is, ha egy jármű, egy kidőlt fa vagy villanyoszlop forgalmi akadályt képez.

A különleges helyzetek megoldásán kívül viszont a Magyar Közútnál van minden forgalomszervezési jogkör, ami remek lehetőség lenne a fejlesztésre – ha élni tudnának vele. Az állami közútkezelő azonban saját állítása szerint forráshiány miatt, de tartok tőle, hogy szakértelem híján sem csinál semmit.

Ez annyiban nem meglepő, hogy az országos közutak esetében nem ilyen típusú és összetettségű feladatokra vannak felkészülve. Így viszont blokkolják a valódi beavatkozás lehetőségét, és ezzel visszafogják a fővárosi fejlesztéseket is, hiszen azok nem tudnának mihez kapcsolódni, csak egyszerűen véget érnének a városhatárnál.

A budakeszi közlekedés gordiuszi csomóját úgy lehet átvágni, hogy a kialakult, valóságos állapotokhoz igazítják az úthálózat besorolását és hatásköröket. Ha tényleg változtatni akarnak a tarthatatlan állapotokon, akkor nincs más esély,

Budakeszinek át kell vennie a belterületi főutak kezelését,
majd azokat a fővárosi szakcégekkel (BKK, FKF) szoros
együttműködésben kell működtetnie és fejlesztenie.

Ez persze tuti többe fog kerülni a településnek, hiszen egy újabb közfeladatot vesz a nyakába, méghozzá olyat, amit az elmúlt évtizedekben igencsak elhanyagoltak. Igazából az önkormányzat már most is többet áldoz a térségi közlekedésre, mint a Magyar Közút: helyet biztosít a 22-es és távolsági buszok parkolásához, buszfordulót és megállókat, buszöblöket épít, P+R parkolót létesít a vastelepnél, ami mellé át fogják helyezni a Dózsa György téri végállomást is.

Magához a Fő utcához és a forgalomirányító rendszeréhez azonban nem fér hozzá, mert afelett az állami közútkezelő őrködik, mondván, hogy nekik biztosítaniuk kell az országos közutak átjárhatóságát.

Na, pont emiatt kellene sürgősen kivenni a kezükből az ügyet, mert ahogy ők csinálják, úgy néhány éven belül totálisan be fog állni a város. Nincs rá túl sok idő: a Főmterv szakértői a Fő utca különböző szakaszain

a következő 15 évre 40%-os forgalomnövekedést jósoltak.

Ha érdekel a folytatás vagy a többi hasonló poszt,
csak egy kattintás, és nem maradsz le az újdonságokról:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rnz 2017.09.25. 13:22:16

Mivel további sávokat az út jelentős részén lehetetlen kialakítani, kíváncsi vagyok milyen reális, megvalósítható megoldásokkal rukkol elő bárki.
Esetleg a teljesen indokolatlan 40-es táblákat is át lehetne gondolni.

hodaszg 2017.09.25. 17:20:49

A HÉSZ-ben is szereplő elkerülő útnak (Szőlőskert ipari parktól a Vadasparkig) mi a realitása?
Illetve a rendszeresen felmerülő kötöttpályás közlekedésnek?
Hogyan lehetne ezekre forrást szerezni és megvalósítani?

Budakeszi Blog 2017.09.26. 05:38:46

@rnz: További sávok csak amúgy is további forgalmat generálnának, mert ilyen urbanizációs nyomás mellett minden út megtelik, ami megépül: budakeszi.blog.hu/2016/10/09/milyen_valsag_milyen_dugok

A feladat inkább az lenne, hogy Budakeszi szellősebben haladjanak át, biztosítva ezzel a normális keresztirányú gyalogos- és gépjárműforgalom, illetve becsatlakozás lehetőségét.

Budakeszi Blog 2017.09.26. 05:55:20

@hodaszg: Elég hosszú távon mindennek van realitása :)

A HÉSZ-ben azért szerepel ez a hosszú távú terv is, hogy ne építhessék be a nyomvonalat és a védőtávolságot.

Az 1-es vasúti vonalhoz csatlakozó kötöttpályás kapcsolatnak jelenleg azért kicsi az esélye, mert az a vonal teljesen telített, nem fér be oda óránként még egy járat, az ott futó szerelvényekre való ráakasztást meg egyelőre nem tudják megoldani.

Mindkettő állami (vagy uniós) forrást igényel, mert helyközi közlekedést valósít meg, de az elkerülő út két vége feltáró, célforgalmi funkcióval is bír, azoknak a szakaszoknak a megépülése az önkorminak is érdeke.

Ha a Vadasparkban megsokszorozódna a látogató és a bevétel, a Szőlőskert meg végre megtelne vállalkozókkal, mindkettőből nagy adóbevétele lenne: budakeszi.blog.hu/2017/03/21/a_szoloskerttol_negy_kilometerre

rnz 2017.09.26. 08:17:20

@Budakeszi Blog: A cél oké, de mi az eszköz? Ha a Budakeszi út és a Hűvösvölgyi út is szűk keresztmetszet (utóbbi pláne), akkor hogyan lehetne "szellősebbé" tenni a forgalmat?
Szerény meglátásom szerint ha valami igazán sokat számítana, az egyrészt a teljes M0 körbevezetése, másrészt a metro elvezetése Budaörsön keresztül. Utóbbi Kelenföldtől végig elvezethető a felszínen, van hely hozzá gazdagon. Ennek folyományaként elég lenne kevesebb busz, P+R-nek is van hely, illetve a körgyűrűvel is sokan más utat választanának. Ellenben mindkét ötletnél gyakorlatilag semmi beleszólása nincs Budakeszinek (sem), ezért is vagyok kíváncsi, hogy milyen reálisan megvalósítható ötlet van a kalapban.

Budakeszi Blog 2017.09.26. 08:29:21

@rnz: A forgalmat szellősebbé tenni zsilipeléssel, illetve a Fő utcán szigetes zebrákkal lehet.

A zsilipelés (kapuzás) a városhatáron kívülre tenné át a dugót: budakeszi.blog.hu/2014/09/11/elhetnenk_dugok_nelkul

A szigetes zebráknál (mint például a városházánál) pedig a gyalogosok kapnának esélyt két lépcsőben átjutni a túloldalra.

Az M0,a kötött pályás kapcsolat és a többi városhatáron kívüli megoldásba valóban nincs beleszólása Budakeszinek (ezekről egyébként majd külön posztok lesznek), de ez a poszt pont arról szól, hogyan lehetne beleszólásunk a városhatáron belüli közlekedésbe. Mert most nincs.

rnz 2017.09.26. 08:59:03

@Budakeszi Blog: Ez csak tüneti kezelésnek tűnik és annak sem túl hatékony első blikkre. Pillanatok alatt Budaörsig állna a forgalom, illetve a Budakeszi út felől így is végig állnak az autók már Budakeszi előtt is. Nekem ez nem tűnik túl hatásos megoldásnak. A cikkben is jósolt forgalomnövekedés mellett pláne nem tűnik hathatósnak, inkább csak szivatásnak az átutazók számára. A lokális rendezés helyett (ami láthatóan gyakorlatilag megoldhatatlan) a globális rendezést látom egyedüli lehetőségnek, én amellett lobbiznék, még ha nagyságrendekkel nehezebb feladatnak is tűnik. Mindenesetre drukkolok bármilyen _valódi_ megoldásnak, mert az biztos, hogy ez tarthatatlan.

Budakeszi Blog 2017.09.26. 09:05:56

@rnz: A városvezetés már több mint 20 éve "próbálkozik" a globális rendezéssel, látható, mekkora eredménnyel. Talán érdemes lenne azt a kevés lokális, tüneti rendezést megejteni, de ehhez ki kell venni a Magyar Közút kezéből a semmittevés hatáskörét :)

pisco elqui 2017.09.26. 11:02:14

@rnz: az úthálózat besorolás igazgatása csak papíron történő bűvészkedés. Valóban az M0 nyugati szektorának megépítése lenne az első lépés - csakhogy már ez sem elég: egy belső alagút-körgyűrűre is szükség lenne a budai hegyek alatt.

Ajánlom a tisztelt illetékesek figyelmébe a prágai példát:
epitos.blog.hu/2009/01/29/a_pragai_m0_uj_szakasza

korrupcióra itt is lenne lehetőség, ellenben politikai szempontból többet hozna a konyhára...

A metró kivezetése jól hangzik, elvileg valóban csökkenne az autóforgalom, ugyanakkor már a csak metró első hírére befektetői roham indulna, tízezrekkel növekedne néhány év alatt Budakeszi lakossága és ugyanott tartanánk, mint most. Valójában minden évben minimum 1 megállóval bővíteni kellene az összes metróhálózatot, egyszerre minden irányba.

Budakeszi Blog 2017.09.26. 11:15:04

@pisco elqui: Az úthálózat átsorolása önmagában tényleg csak papírgyártás, de a besorolástól függ, hogy ki a kezelője, azaz ki takarítja, ki kátyúzza, és Budakeszin főleg, hogy ki dönt a forgalomtechnikai, fejlesztési kérdésekben.

hildegard 2017.09.26. 11:36:16

Az nyilvánvaló, h a próbálkozás nem elég. 20 év alatt nem sikerült előbbre jutni , most mitől változna? Mindenki tudja, látja , h ez a forgalom tarthatatlan állapot.!!!!!! Amíg nem zárjuk le a "falu" végeit naponta egy kis időre , senki nem fog tenni semmit! Addig ezzel a problémával egyedül maradunk :(

rajen 2017.09.28. 19:03:03

Az M0 elkerülő szakaszának esetleges megépítése szerintem nem sokat segítene, most sem kamionok járnak keresztül Keszin, hanem az egész agglomeráció. Az emberek a belvárosba mennek dolgozni, meg viszik a gyereket suliba, nem hiszem, hogy Óbudán, vagy az amúgy is zsúfolt 10-es út, vagy hasonló környéken mennének be a városba. Egy külön buszsáv lenne a megoldás, hogy mindenkinek megérje a buszt választani, persze tudom, hogy nem igazán fér el egy ilyen sáv.

A Laudernél kéne aluljárót építeni a gyalogosoknak, hogy ne fogja vissza az egész Budakeszi utat reggel, ha a gyerekek át akarnak menni! (emiatt reggel a Szépjuhásznéig áll a sor) A Keszi lámpák átprogramozása jó lenne, mondjuk szerintem is csak annyi lesz a következmény, hogy a városhatáron kívül lesz dugó.

Budakeszi Blog 2017.09.28. 20:04:43

@rajen: Bingó! Ezért a kommentért jár egy nagy LIKE!

rajen 2017.10.02. 20:30:07

Meghirdette az M0-s nyugati szektor megvalósíthatósági tanulmányának elkészítését az állami infrastruktúra-beruházó. A fővárost tehermentesítő elkerülő út mindeddig hiányzó, húsz kilométer hosszú, kétszer két sávos gyorsforgalmi szakasza a nyomvonaltól függően 5-10 kilométeren át alagútban vezet majd. A megfelelő nyomvonal kiválasztása után még idén kijelölhetik a kivitelezőt.

magyaridok.hu/gazdasag/eldol-merre-vezet-majd-az-m0-s-uj-szakasza-2285809/

nif.hu/projektek/2016/07/m0-nyugati-szektor-10-sz-fout-m1-autopalya-kozotti-szakasz/

Címkék: közlekedés dugó átmenő forgalom DT Fő utca Magyar Közút

süti beállítások módosítása