Minden egyes forint éves bérleti díjbevételhez tartozik egy 500-szor akkora értékű elmaradt építkezés. És ötven év, amíg ezeket a közintézményeket használhattuk volna. A hülyének is megéri, nem?
A régi szennyvíztelep 3 hektáros területéből az önkormányzat – az addig ígért közcélú hasznosítás helyett – 2017 végén kezdett úgynevezett vállalkozói parkot kialakítani. Az ötlet nem saját kútfőből jött, hanem szokás szerint egy újabb, elkölthető állami támogatásnak kerestek helyet.
Az elnyerhető 200 millió forint annyira megbabonázta a városvezetőket, hogy – ugyancsak szokás szerint –
minden vizsgálatot és számítást
a pályázat sikerének rendeltek alá.
A tervezett vállalkozói park esetében ez számszakilag abban állt, hogy összemosták a különböző beavatkozások nyomán várható bevételeket. A teljes projekt ugyanis két, egymástól élesen elhatárolható részből állt: az átminősítésből és az önkormányzati ingatlanvagyon átalakításából, illetve későbbi hasznosításából.
Az átminősítés során egy önkormányzat – mint szabályozó szerv – lehetővé teszi egy területen ipari csarnokok és irodaházak létesítését, illetve működését. Így hoznak létre vállalkozói övezeteket szerte az országban – döntően magánterületeken.
Az átminősítés költsége az önkormányzatok számára minimális, praktikusan nulla. A terveket, az eljárási költségeket és a közművesítést kifizettetik és/vagy megcsináltatják a magánberuházókkal. A fővárosi agglomerációban és kurrensebb helyeken pedig ezen felül is kérnek településrendezési hozzájárulást, hiszen a telkek felértékelődésébe még ez is belefér.
Az átminősítést követően az ingatlan-tulajdonosok élnek a kapott építési jogukkal, felépítik az irodákat és csarnokokat. Majd a vállalkozók ugyancsak élnek a tevékenységük engedélyezésével, elkezdenek működni, és elkezdenek befolyni az adóbevételek. Mint az előbbiekből látszik,
az építmény- és iparűzési adóbevételek
az átminősítéshez kötődnek, és nem ahhoz,
hogy milyen tulajdonú területből lesz vállalkozói övezet.
Az átminősítés eme hatására ékes bizonyíték, hogy a pályázattal egyidejűleg pont egy ilyen eljárást indított el Budakeszi, 60 milliós egyszeri bevételhez jutva. Az ominózus területen azóta a beruházók létrehoztak egy utcát, a kivitelezők építkeztek, és a működő vállalkozások termelik az adót a település kasszájába.
A tervezett vállalkozói park csak abban más, mint az előző budakeszi példa, hogy a magánberuházó helyébe is az önkormányzat lépett. Ez a vállalkozói park projekt másik eleme, az ingatlanvagyon hasznosítása. Esetünkben ez a 3 hektáros terület szétdarabolását, azon belül közutak kialakítását, a telkek közművesítését és bérbeadását takarta.
A 13 telekből végül 10-re kötöttek hosszú távú bérleti szerződést. A maradék háromból egyet (a Lidl-től távolabbi sarkában) elraktak a városüzemeltetés későbbi telephelyének, két másikat, a Patak és a Domb utcák sarkán pedig kijelöltek egyéb közcélra (az egyiken éppen most alakítanak ki egy újabb közösségi és játszóteret).
A leendő bérlőktől beszedtek annyi pénzt, amennyi a pályázati önrészhez kellett, ezt majd az első két évben „lelakják”, és a 3. évtől fizetik a normál bérleti díjat. Ez az
összességében évi 18 millió forint
az önkormányzat vagyoni bevétele,
amit a terület hasznosításából realizál.
Hosszú távon ugyan ez a bevétel az előző évi, hivatalos inflációval növekszik, de a szerződéses konstrukció és az idén július végi birtokba adások miatt az emelés először 2026. augusztusától, a 2025. évi inflációval történik. Azaz a mostani, magas inflációs évek pénzromlása nem fog megjelenni a későbbi bérleti díjakban sem.
A pályázatban persze megtérülésként tüntették fel a becsült építmény- és iparűzési adóbevételeket is – annak ellenére, hogy az átminősítés formailag nem is volt a pályázat része.
A projekt előkészítői és gazdái azonban nemcsak itt mosták össze a dolgokat, hanem szándékosan figyelmen kívül hagyták, hogy milyen anyagi előnyökkel járna, ha a 3 hektáros köztelket nem vállalkozási, hanem más (köz)célokra használnák fel.
Az elmulasztott számítás nem bonyolult: egy 16 tantermes iskola és tornaterem felépítése már 2017-ben is 3 milliárd forintba került, azóta felszaladt 4-5 milliárdra. Iskolákat az állam épít, de az ilyen beruházásokhoz az önkormányzatnak kell a leendő épület alá tolnia egy-egy minimum 1 hektáros telket.
A régi szennyvíztelep telkén alapból két 16 tantermes iskola (egy alapfokú és egy gimnázium) jöhetne létre. Kiegészítve esetleg sportpályákkal, mert a tanuszodával a régi sportpálya is megtelt. Az említett intézményeken kívül távlatosan ide férne egy újabb szakrendelő és egy újabb óvoda és/vagy bölcsőde (plusz fél-fél milliárd forint).
Ha mindezen állami fejlesztések – mint a településen más pénzén létrehozott közcélú beruházások – aktuális értékét összeadjuk,
azon a három hektáron 8-10 milliárd forint értékű,
többségében már most hiányzó és a lakosokat
évtizedeken át kiszolgáló közintézmények létesülhet(né)nek.
Ez a közhaszon áll szemben az évi 18 milliós bérleti díj bevétellel. Nem, nem az adóbevételekkel (amelyek majd egyszer, ki tudja mikor és milyen összegben fognak befolyni), mert azok az átminősítés következményei.
Nos, ez az az összehasonlítás, amelyet vagy nem végzett el senki a városházán, vagy ha elvégzett, azóta hallgat róla. Ami azért érdekes, mert az önkormányzat (kényszerű) stratégiája eddig is az volt, hogy úgy húzza be a milliárdos állami beruházásokat (tanuszoda, kerekmezői iskola), hogy megfelelő telkeket ad alájuk.
A régi szennyvíztelep telke is ilyen terület, hiszen dinamikusan növekvő városrészek lábánál, azok közlekedési útvonalainak találkozásánál fekszik. Ezek páratlan adottságok a közintézmények és a használóik számára.
A fenti összevetés azért is fontos lett volna a pályázat benyújtása előtt, mert függetlenül attól, hogy máshol van-e, lenne-e vagy lesz-e terület a szükséges közfunkciókra,
önmagában állva is bizonyítja
a régi szennyvíztelep elvállalkozásának
pénzügyi, hasznossági irracionalitását.
Fredddy 2023.08.31. 11:01:43
A probléma gyökere pedig megint a szokásos, a ,,dinamikusan növekvő városrészek"- szerintem ezt a dinamizmust kellene erősen visszafogni inkább, és akkor nem kellene az önkormányzatnak mindig az infrastruktúrabővítési igények után rohannia.
Budakeszi Blog 2023.08.31. 11:43:13
Az adóbevételekről részletesen leírtam a poszt első felében, hogy miért nem állíthatóak szembe megtérülésként a közvagyon hasznosításával - kéretik újraolvasni. Ha azzal az indoklással szemben logikus ellenérvet kapok, elfogadom, de a 'mondvacsinált' minősítés nem az.
A makkosi és nagyszénászugi beépülés (beköltözés) dinamizmusát már nem lehet visszafogni. Az elsőnél az építési övezetbe vonás is megtörtént (azaz építési jogokat adtak), a másodiknál a közművesítésnél úszott el a hajó.
Az urbanizáció és a kertvárosiasodás olyan lendületű folyamatok, amelyeket nem lehet - és valójában nem is akarják - visszafogni. Ezeknek a folyamatoknak nemcsak hátrányai vannak, hanem komoly gazdasági előnyei is. A probléma az, hogy az előnyei a központi költségvetésben csapódnak le, a hátrányai meg a településekre maradnak.
Fredddy 2023.08.31. 12:49:07
Az agglomeráció kérdését már egy másik posztban kitárgyaltuk, a makkosi-nagyszénási kiskertekbe beköltözőkkel nem csak az a baj, hogy a szó legszorosabb értelmében rontják a már itt lakók életminőségét, de az is, hogy a vadromantikát csak addig vágyják, amíg a hely meg nem melegszik a seggük alatt, utána aztán 10-20 évig lehet költeni a pénzt arra, hogy az infrastruktúrát alájuk tegyük. Nem értem, miért kéne ezt vállrándítással tűrnünk, más agglomerációs településeken is kezdenek fellépni a korlátlan terjeszkedés ellen. Lehetne kezdeni pl az építési előírások szigorú számonkérésével, különös tekintettel a beépíthetőségre.
Fredddy 2023.08.31. 12:52:15
+az iskolának fenntartási költsége is van.
Budakeszi Blog 2023.08.31. 13:00:52
A másik kérdés sem megválaszolatlan, csak nem ebben a blogposztban van, hanem több korábbiban. A már részben átminősített Szőlőskerti Gazdasági Terület jelenleg is 60%-ban üres, mert az önkormányzat nem fejezte be a területrendezést (belterületbe vonást és közutak kiszabályozását).
Az egykori zártkerteknél az is baj, hogy az önkormányzat nem árazza be és nem szedi be az infrastruktúra-fejlesztés költségeit. Pedig erre lehetősége lenne az Étv. alapján. Ha híre menne, hogy a telekáron felül még 3-5 milliót be kell tolni a rendszerbe, valószínűleg lassulna a beköltözés üteme.
Budakeszi Blog 2023.08.31. 13:10:35
Ezt látják a tankerületi központban is, a minisztériumban is. 2-3 éve folytak tárgyalások egy 3. iskoláról, de az önkormányzat már akkor sem tudott hozzá telket adni. A legújabb állás szerint 4 tantermenként bővítik a meglévő épületeket. Az első ilyen bővítésre van pénz. Ezzel az lesz a baj, hogy a folyamatos gyereklétszám-emelkedés miatt toljuk magunk előtt a deficitet.
Ezt is látják odafent, de azt nem látják, hogy mikor indul be a gazdaság, és mikor lesz forrás egy vadonatúj épületre és tornateremre. Ami alá nem fogunk tudni telket adni, bármikor is következik be.
Budakeszi Blog 2023.08.31. 13:16:27
Fredddy 2023.08.31. 13:37:31
Ami az iskolát illeti, a Darányi városrészbe tervezett iskolával mi a helyzet, az lenne a harmadik iskola, nem?
A fenntartási költségeket csak azért említettem, hogy ha már a pénzről beszélünk, legyen benne az is. (,,200 millió forintos kiadás helyett 18 millió forintos bevételt választott az okos önkormányzat!"- írhatnák ugyanerre a cikkre címként egy másik blogon :)) Hogy iskolafenntartásra költeni nem kidobott pénz, abban nincs vita közöttünk.
Az infrastruktúrafejlesztési hozzájárulás kifejezetten jó ötlet, na persze akkor ezt tényleg arra kellene költenie az önkormányzatnak, lehet, hogy azért nem erőlteti.
Budakeszi Blog 2023.08.31. 13:50:44
A Vállalkozói Park területén kialakított telekméretek nem alkalmasak kereskedelmi funkcióra. Irodaházak és csarnokok kialakítására alkalmasak. Akárcsak a Szőlőskertben.
A Darányi mögé már nem terveznek iskolát, mert a hátsó összekötő út elkaszálása után reggel megközelíthetetlen lenne. Annak a területnek a Telki út felé eső felére jelenleg sportcsarnokot terveznek, a másik felét el akarják adni.
Az iskolák fenntartási költségei nem az önkormányzatokat terhelik, és nem vethetők össze a vagyoni bevételekkel és kiadásokkal. A költségvetési rendszerben ezeket szigorúan elválasztják: működési és beruházási oldalakra sorolják.
Az Étv. alapján beszedett településfejlesztési hozzájárulás forintra pontosan csak az infrastruktúrára költött pénzek alapján vethető ki.
Fredddy 2023.08.31. 17:00:54
A településfejlesztési hozzájáruláshoz annyira nem értek, de ha a már elköltött összeg alapján lehet kivetni, akkor Budakeszin abból sok pénz nem lesz, tekintve a csekély fejlesztési büdzsét. A pályázatokon nyert pénzből végzett felújítást, gondolom, nem lehet ebbe beleszámítani :)
A Darányi-iskola nagyon rossz helyen lett volna, nekem is az a véleményem.
Budakeszi Blog 2023.08.31. 19:46:38
A településfejlesztési hozzájárulással a teljes költség az ingatlantulajdonosokra hárítható. Egyszer kell megcsinálni egy utcát rendesen, akár hitelből, és aztán ezzel a konstrukcióval azt az összeget végig lehet görgetni az egész településen.
Fredddy 2023.08.31. 22:09:37
Budakeszi Blog 2023.09.01. 00:23:05
De nem ez a kérdés. A kérdés az, hogy az önkormányzatnak feladata-e, hogy magánvállalkozásoknak köztulajdonú telkeken kiváló lokációt biztosítson, illetve hogy ezt a közfeladatainak rovására tegye.
A nemzeti vagyonról szóló törvény szerint a válasz kategorikus NEM.
Fredddy 2023.09.01. 11:02:30
Budakeszi Blog 2023.09.01. 13:11:29
Az egész sztori arról szól, hogy az önkormi ahelyett, hogy befejezné a Szőlőskert településrendezését, amivel kb. 40 hektárról szedhetne adóbevételeket, elvállalkozza az utolsó, 3 hektáros belső intézményi telkét.
Ezt kéne még egy autómosó és még egy bútorbolt megnyitása miatt elfogadunk?
Fredddy 2023.09.01. 14:38:20
Mi egyébként az önkormányzat mostani alternatívája arra az esetre, ha hirtelen az állam mégis hozzávágna 5 milliárdot iskolaépítésre? Mert ha ez is volt az utolsó saját belterületi telke, azért nem Tokió belvárosában vagyunk.
Budakeszi Blog 2023.09.01. 16:06:42
"...erősen felértékeli majd a Szőlőskert még üres telkeit, hülyeség lenne most lekötni őket." Szó sincs ilyen alternatíváról, nincs ilyen időzavar, és nem kell lekötni magántulajdonú telkeket. Az önkormi csak a mindenképpen megpályázni kívánt 200 millió miatt állított maga elé határidőt, a Szőlőskertre 15 éve tojik.
"...a folyamatosan hízó várost addig is fenn kell tartani, évről-évre több pénzért." Ez a pici, nettó 2 hektáros vállalkozói parkból semmilyen olyan adóbevételi növekmény nem fog bejönni, amit az 5 milliárdos városi büdzsé megérezne. Budakeszi vállalkozásoktól származó adóbevétele jelenleg kb. 500 millió, egy tízszer akkora területről plusz a lakott részekből. Innen max. 50 millió tud befolyni.
Jelenleg nincs telkünk egy új iskola építésére. A mostani koncepció, hogy a meglévő intézmények mellé húznak fel 12, illetve 16 tantermes szárnyakat, csak ezzel meg túlterhelik azokat a telkeket (iskolaudvar, parkolás, közlekedés stb.)
Ez is csak a mostani férőhelyhiányt szüntetné meg, a 10-20-40 év alatt megjelenő igényeket nem. Annyiban Tokió belvárosában vagyunk, hogy már itt sincs 1 hektáros belső telek, ami minimálisan kell egy 16 tantermes iskolához (szabvány).
Ha kérhetem és tanácsolhatom, a további beszélgetésünk helyett / előtt olvasd el a korábbi blogposztokat a https://budakeszi.blog.hu/tags/régi_szennyvíztelep címke alatt, a válaszaim többségét már ott részletesebben kifejtettem.
Fredddy 2023.09.02. 14:11:46
Végigolvastam a blogodat, mielőtt az első hozzászólást írtam pár hónapja egy másik bejegyzéshez, a legtöbb problémáról alapvetően kifejezetten értelmesen írsz (ezért is merek hozzászólni :P), de ha ez a szennyvíztisztítói iskola-téma kerül a porondra, eléggé beszűkül a perspektíva, sem a kiváltó okokra (hogy miért kell ennyi embert hagyni ideköltözni), sem az alternatívákra nem jut elég figyelmed, az önkormányzattal pedig több peres ügyed volt, így az ővelük kapcsolatos bármiféle véleményed értékeléséhez az ő álláspontjuk megismerését is szükségesnek tartom. (Persze lehet, hogy hiba ezeket a kérdéseket neked címeznem akkor.)
Tokió belvárosa azért különleges, mert kifelé nem lehet bővíteni, ellentétben Budakeszi belterületével. Bármennyire is berzenkedek ez ellen egyébként, ebben az esetben alternatíva lehet egy újabb belterületbe vonás is- például. Ismerjük meg az összes ilyen alternatívát, mielőtt kijelentjük, hogy csak és kizárólag arra a 3 hektárra lehet iskolát építeni, aminek aztán lehet, hogy ugyanúgy 20+ évet kell üresen állnia, mint a Kerekmezőnek- éppen azért, mert, ahogy írod is, a mostani bővítési tervek a mostani igényeket, ha nem túl magas színvonalon is, de lefedik, azért meg senki nem ad ide 5 milliárd forintot, hogy 20 év múlva majd kell.
Igen, tudom, hogy a Szőlőskert nem az önkormányzaté, de ettől függetlenül igaz, hogy az út miatt értékesebbé válik majd a telek, ez viszont valószínűleg nem csak a bérleti díjon, de az adóbevételen is meglátszik majd. A mostani tulajdonosnak így mennyire sürgős a hasznosítás? Szemben a szennyvíztelep már aláírt szerződéseivel.
Budakeszi Blog 2023.09.02. 19:54:56
"...miért kell ennyi embert hagyni ideköltözni". Nincs olyan opció, hogy hagyni vagy nem hagyni lehetne. A budapesti 3 milliós várostérség (metropolisz) egy urbanizációs központ. Óriási gazdasági érdekek állnak fenn száz évre visszamenőleg, hogy ez a térség lakosságot húzzon be. Az állandósult munkaerőhiány és az emberek vágya a jobb életlehetőségekre folyamatosan táplálja és öngerjeszti ezt a folyamatot. Túl sok az ellenérdekelt a korlátozásában, világszintű tapasztalat, hogy az ilyen térségekben eme korlátozási célból sem az adminisztratív, sem a gazdasági eszközök nem működnek. Ezt a folyamatot kezelni kell, ez egy városmenendzsment kihívás, nemcsak Budakeszin.
"A mostani tulajdonosnak így mennyire sürgős a hasznosítás? Szemben a szennyvíztelep már aláírt szerződéseivel." A szőlőskerti tulajdonosok 20-30 éve az önkormányzat tétlenségének foglyai, már nincsenek hasznosítási elvárásaik. Másrészt (és ez jóval fontosabb) nem a bérleti szerződések fényében kell nézni a problémát, mert az stratégiai baklövések eredménye. Az aláírt szerződések egy olyan folyamat állomásai, amelybe városfejlesztési és vagyongazdálkodási okokból az önkormányzatnak bele sem lett volna kezdenie. Ezt a dilemmát tehát egy stratégiai hibasorozat alapján nem lehet taktikailag feloldani. Vissza kell menni a nulla ponthoz: kimondani a bérleti szerződések semmisségét (jogszabálysértő kötelem) és visszaállítani az eredeti állapotot, illetve ezzel párhuzamosan beleállni a Szőlőskert befejezésébe.
Ezt ennél jobban itt nem fogom kifejteni, lesz majd róla blogposzt, kérem türelmedet.
Budakeszi Blog 2023.09.02. 19:59:34
Fredddy 2023.09.03. 11:52:04
A Szőlőskertben nem tudom, hogy mi van, az úgy jött a beszélgetésbe, hogy miért nem oda mennek a cégek. Ha olyan jó hely (úttal vagy anélkül), akkor ezek nélkül is tele lesz, ha meg nem olyan jó hely, akkor ezek se fognak odamenni, ennyi. Azt pedig te is írtad egy nyolc évvel ezelőtti cikkedben, hogy mennyire kell a városnak minden fillér iparűzési adó.
Az önkormányzat jogi ügyeinek listájában ennél több üggyel is szerepelsz (megbízási díj, adatigánylések- tök véletlen dobta ki a Gugli, mikor az egyik régebbi itteni bejegyzésedet próbáltam vele megtalálni; ennyire nem stalkollak, nyugi :) ), nem tudom, mik ezek, nem is annyira érdekel, de perben álló felek ritkán tudnak objektívek maradni egymással szemben, úgyhogy a történeteiket mindkét oldalról érdemes megismerni. (Természetesen ez mindkét oldali állításokra vonatkozik.)
Iskolaügyben a kurva vicces egyébként az, hogy amikor én jártam oda, már akkor is az életveszélyes Forfa közelgő lebontásáról beszélt mindenki, sőt, gyerekként lerajzoltuk, hogy milyen lesz majd az új iskola a helyén, meg persze magunk közt találgattuk, melyik tanárnak a fejére fog rádőlni. Ehhez képest még mindig áll.
A szerződéseknél is értem az álláspontodat, viszont te is értsd, hogy egy aláírt szerződést ne hasonlítsunk össze egy konkrétumok nélküli milennehával, mert utóbbiból már sokat láttunk, lásd pl az előző bekezdést.
Budakeszi Blog 2023.09.04. 06:48:43
Az urbanizáció nem ma kezdődött. Az első alkalom, amikor Budakeszin tetten érhető volt, az a 22-esek buszok 1932-es kihozatala. Akkortájt a nagyapáink (kortársai) a betelepülő nyaraló-tulajdonosokra panaszkodtak, de közben hasznot húztak a parkerdőből érkező turistákból. Manapság, amikor a fővárosi gimnáziumba, egyetemre járunk, ott munkát vállalunk, az urbanizáció előnyeit élvezzük. A hátrányaival akkor szembesülünk, amikor a fővárosiak jönnek ide vásárolni, lakni, autókkal. Olyan ez, mint amikor a halak úsznak a tengeráramlatban, de csak akkor veszik észre, amikor szembefordulnak vele.
A vagyongazdálkodás az urbanizációhoz kötődik, egy faluban gyakorlatilag nem létezik. Budakeszin ezzel először akkor szembesültünk, amikor a székesfőváros megvásárolta tőlünk a Virágvölgy feletti erdőt. Azért tették, mert a már akkor növekvő falu tűzifaigényét onnan kezdték kielégíteni a helybéliek - magyarán elkezdték felélni az erdőt. A fővárosban akkor már volt vagyongazdálkodás, látták, hogy ez hosszú távon számukra hátrányos, ezért megvásárolták egy olyan településtől, ahol még nem volt vagyongazdálkodás. Ma ugyanez a helyzet: itt a városvezetők is "milenneha" szituációknak fogja fel a hosszú távú döntéseket.
Ha elemelkedünk a személyes szinttől, akkor látszódhat, hogy mi a különbség a falusias és városias szemlélet, az egyéni és közösségi érdekek, a stratégiai és ad hoc döntések, az érzelmi és racionális közelítés között.
Fredddy 2023.09.04. 13:30:33
Fredddy 2023.09.04. 13:35:05
Budakeszi Blog 2023.09.04. 13:52:16
A vagyongazdálkodás sem egyszerű, nem csoda, hogy a legtöbb halandó nem látja át. Egy átlagos választó gyakorlatilag csak utólag tudja konstatálni, ha 10-20-30 évvel korábban elszúrták. Ha meg nem szúrták el, azt észre sem fogja venni, hiszen működik a település. A régi szennyvíztelep területével kapcsolatban azért kongatom már egy ideje a vészharangot, hogy ne utólag múlva kelljen ráébredni, mit szúrtak el. Ettől függetlenül belátom, hogy ez túl összetett kérdés.
Fredddy 2023.09.04. 21:35:08
Simán el tudom képzelni egyébként, hogy a polgármesterválasztáson valaki előhúzza majd ezt a kártyát.
Budakeszi Blog 2023.09.04. 21:43:09
Fredddy 2023.09.04. 22:34:58
-egyszerűen általában több az autó- csökkenő lakosságú alföldi településekre is igaz, hogy a legtyúkszarosabb kis utcában se lehet már 10 métert sétálni anélkül, hogy ne kelljen autó elől félreállni
-az új betelepülések környékének forgalomnövekedése (Kert utca, Domb utca, Meggyes utca) egyértelműen a lakosságnövekedésnek köszönhető, ezen nincs mit vitatni, ugyanez a helyzet a kertes házak helyére épülő minilakóparkokkal is (ez utóbbi a fajta népsűrítést az első helyen tiltanám be).
-a reggeli dugó viszont komplexebb téma: a merőleges utcákban torlódó sor még mindig nagyrészt a helyiek műve (az Erkel utcán pl jönnek telkiek is), a Fő utca viszont részben átmenő forgalom. A baj pedig, ahogy te is írtad korábban (mondom, hogy olvastam :P ), hogy a Fő utcára minden otthon hagyott budakeszi autó helyett behoz egyet az útvonaltervező program az M1-es felől, így amíg Budakeszi alfelének politikailag végképp nehezen vállalható lezsilipelése meg nem valósul, a Fő utcán 0 budakeszi autó mellett is dugó lesz.
Fredddy 2023.09.04. 23:15:02
Budakeszi Blog 2023.09.05. 06:24:39
Ebből csak annyi a tanulság, hogy az urbanizáció káros hatásait nem a betelepülésnél kell megfogni, hanem a fogyasztás felől. Ha az önkormányzat beszedné az autós közterület-használat valódi árát (ide értve az új utak kialakítását, ld. fenn és pl. a parkolást), akkor már előrébb lennénk a káros hatások mérséklésében.
Fredddy 2023.09.05. 23:04:49
A fogyasztás felőli megközelítéssel az a baj, hogy iszonyatosan bele kell nyúlni az emberek pénztárcájába ahhoz, hogy az életmódjukat megváltoztassák, ennek egy töredéke is politikai öngyilkosság lenne bármely politikai erő számára. Duplájára emelkedett benzinár mellett sincs egy darab kocsival se kevesebb az utakon, a gépjárműadó párezer forintos növelése vajon mennyire látszana meg a forgalmon? Az útépítési hozzájárulás esetleg növelné a telekárakat, de az megint csak népességnövelés-visszafogás inkább, útépítéssel ezen a problémán nem lehet segíteni, de ez ki volt beszélve már.
Több tényező probléma ez, amit több eszközzel kell kezelni- egyiket sem szabad túlértékelni, de egyiket sem szabad kihagyni se.
Budakeszi Blog 2023.09.06. 06:32:47
Az egyikről már írtam: az urbanizációban túl sok a gazdasági érdekelt, akiknek az önkormányzat nem tud eléggé ellenállni. Budakeszin ez abban nyilvánult meg, hogy a jelentős részben helyben lakó (tehát itteni választó) zártkerti ingatlantulajdonosok, illetve kárpótoltak az ingatlanjaik közművesítésében és építési övezetbe vonásában voltak érdekeltek. Így lett Makkosmáriából potenciális népességi bomba, így jelenik meg számottevő lakosság a Telki felőli végeken, és így zajlik éppen Nagyszénászug benépesítése.
A másik gyakorlati probléma, hogy az építési övezetbe vonások 30 évre előre, egy lépésben megtörténtek. Ez azért gond, mert építési jogot utólag elvonni nem lehet. Az önkormányzat a 2000-es évek környékén ráállította erre a pályára Budakeszit. (Akkor még nem volt ennyire elterjedt a növekedés-ellenes gondolat.)
Belátom, hogy a lokális fogyasztás-csökkentés sem egyszerű hasonló, politikai okokból, de azt azért megjegyezném, hogy pont a Stop agglo! tömeges igénye miatt most van lehetőség erre lakossági támogatást szerezni. Ez egyébként nem igazán pénztárcába nyúlás, hiszen a beruházási hozzájáruláson kívül nem elvon, hanem felszabadít, illetve átcsoportosít jövedelmeket, a beruházási elvonás meg helyben (konkrétan a házak előtt) marad.
Szóval igen, az életmódi változás sokkal hangsúlyosabb, és tartok tőle, sokkal nehezebb is.