Buszsávokat terveznek az autósorok mellé, és ez látványban is városiassá teszi Budakeszi főutcáját

Doleschall Tamás | 2021.11.04. 09:00

A fővárosba tartó buszok gyorsítása nemes szándék, de ha közben csökkentik a frekventált közterületek helyi használatát, akkor az itt élők és dolgozók vesztesei lesznek az ingázók megsegítésének. 

Október utolsó keddjén Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezetője tárta a helyi közönség elé, miként tervezik a Zsámbéki-medence közlekedésének fejlesztését. Mint a témából is gyanítható, a cég nevében ugyan fővárosi, de valójában az egész agglomerációval foglalkozik, és állami pénzekkel gazdálkodik.

A bemutatott koncepció két kiindulópont alapján készült: (1) a térséget a domborzati viszonyok miatt rendkívül nehéz bekötni a kötöttpályás hálózatokba, (2) a főváros felé irányuló autóforgalom növekedését semmiképpen nem szeretnék ösztönözni.

Ez utóbbiból az következik, hogy a felvázolt beavatkozások csak szőr mentén, pár apróságban teszik, illetve tehetik könnyebbé a gépkocsis közlekedést, tehát

az autósok ugyanakkora dugókra számíthatnak, mint eddig,
az itt élők meg ugyanakkora autósorokra, mint eddig.

A BFK azért a buszközlekedés fejlesztése mellett tette le a voksát, mert azzal jóval nagyobb kapacitás-bővítést tudnak létrehozni, mintha az átlagban 1,2 személyt szállító kocsik alá építenek utat.

Ezt támasztják alá a forgalmi felméréseik is, amely szerint a Szanatórium utcánál munkanapokon kb. 12 ezren autóval, 16 ezren pedig busszal lépik át ebből az irányból a budapesti közigazgatási határt. Ez a 43-57%-os megoszlás pont a fordítottja a többi bevezető út 60-40%-os arányának. Budakesziről és az azon túli, a városunknál kétszer nagyobb lakosságú régióból már most is többen választják a tömegközlekedést a fővárosba ingázásra, mint az autót.

A fő csapásirány tehát a magas kihasználtságú buszok kiemelése az autósorokból, ami a Szőlőskert utcától, illetve a gimnáziumoktól a II-XII. kerületi tűzoltóságig új buszsávokat jelent. Ehhez jönnek még néhol a kanyarodósávok, így

a Fő utcát teljes hosszában három sávra bővítik,
a lámpás kereszteződéseknél meg szakaszosan négyre.

Ez nem annyira vészes, mint első olvasatra tűnik, mert a meglévő útpálya 8,5 méter széles, ezt szimpla buszsáv esetén mindössze egy méterrel, 9,5 méterre kell bővíteni. A Temető utca és Erkel utca közötti szakaszon lehet, hogy többel, mert itt a gyakori torlódások mindkét irányban indokolnák a buszsávot, illetve a kanyarodósávoknál is szükség lehet még helyre. Mindezekhez már négy métert kell elvenni a... honnan is?

Az biztos, hogy a közterületeinkből újabb részeket foglal majd el a motorizáció, ami praktikusan lehet korábbi zöldterület, járda vagy parkolóhely – bár ez utóbbit tulajdonképpen már korábban elfoglalta. Az az egyetlen méter (nemhogy négy) azonban a valóságban sokkal nagyobb hatással bír, mint amit a madárperspektívából készült látványterveken mutatnak.

Budakeszin 30 éve erősen törekednek arra, hogy a történelmi településrész falusias utcaképét megőrizzék, de ez a szándék elsősorban az épülethomlokzatokra vonatkozik. Az előttük fekvő közterületek már 100 éve városiasodnak: az árkok megszüntetésével (jó esetben befedésével), a zöldfelületek helyén kocsibeállók kialakításával, stb.

De mindennél többet számít az autók számának növekedése, amely az elmúlt évtizedekben zsúfolt fővárosi bevezetőúttá alakította a Fő utcát. Az amúgy becsülendő és értékes településképi hagyományőrzésből így az lett, hogy jelenleg

falusias díszletek között zajlik a nagyvárosi forgalom.

Ahol a napi 20-22 ezer autó és busz még egy méterrel közelebb kerül a telekhatárra épített házakhoz, ott ez drasztikus változás. Az utcafronti épületrészek már a mai zajterhelés mellett is szinte lakhatatlanok.

Nem véletlenül hasznosítanak belőlük egyre többet vállalkozási célra, így próbálva előnyt (reklámot, vevőt, ügyfelet) kovácsolni a gépjárműáradatból. Csakhogy a Fő utcai üzletek, irodák is megszenvedhetik azt az akár egyetlen métert – ha előttük kijelölt vagy megtűrt parkolóhelyek szűnnek meg.

Gondoljunk csak például a Jókenyérnél, halszálkában megálló kocsikra. Azokat már így is cinkesen, a járdát erősen leszűkítve rakják le pár percre, amíg a beszaladnak vásárolni. Egy méterrel szűkebb helyre már sehogyan sem tudnának beparkolni, a péküzlet meg elvesztené a vevői és bevétele egy részét. Márpedig

ha az ingatlanokat sem lakás-, sem vállalkozási célra
nem lehet használni, akkor elindul a szlömösödés.

Budakeszi Fő utcáján persze nem egy ózdi léptékű folyamatra kell gondolni, hanem egy Szilágyi Erzsébet fasorihoz hasonlóra. A városmajori szakasz remek példa arra, hogyan teheti tönkre a gépjárműforgalom az egykor nívós lakóházak használatát. A kapuktól 2,5-3 méterre elrobogó buszok például sokat rontanak a helyzeten, és ezen a közéjük és a leszűkült járda közé parkoló autók sem segítenek.

A budakeszi buszsáv kialakításánál tehát figyelni kell az épülettávolságokra, járdákra és parkolóhelyekre, ez utóbbiaknál nemcsak a darabszámukra, hanem a konkrét elhelyezkedésükre is. A tervezés ezen szegmense nem szimplán közlekedési, hanem várostervezési munka.

Most van az a pillanat, amikor a közterület faltól-falig újratervezésével, átgondoltan városi arculatot lehet adni a Fő utcának a spontán térfoglalások helyett. A kormányzati fejlesztő cégnek, illetve a megbízott tervezőknek ez nyilván csak egy részterület, de Budakeszi számára sokkal fontosabb, mint első pillantásra látszik:

a kényszerű fejlődés újabb lépcsőfoka, hogy a Fő utca
látványában és használatában is városiassá váljon.

Ha érdekel a folytatás vagy a többi hasonló poszt,
csak egy kattintás, és nem maradsz le az újdonságokról:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egon, az egér · https://egonazeger.blog.hu/ 2021.11.04. 14:04:27

Én arra lennék kíváncsi, hogy egy reggeli dugóban a 22-es busznak mennyi a menetideje a végállomástól a Vadasparkig, illetve mennyi a Vadasparktól a Tűzoltóságig? Nem vagyok benne biztos, de erős a gyanúm, hogy a Vadasparktól a Tűzoltóságig is araszol a busz, és akkor hiába lesz buszsáv Budakeszi belvárosában, ha utána semmi nem változik a Vadasparktól.

Budakeszi Blog 2021.11.04. 17:33:23

@Egon, az egér: Mintha a linkelt preziben lennének erre adatok, de hogy a Vadasparktól a Tűzoltóságig tervezett buszsávokról vannak ábrák, az tuti: drive.google.com/file/d/1XP43GKiZgqanNG5dToq-6DZyg14I677S

SzTibor 2021.11.21. 20:43:37

A kép szerint nem lehet délről az Erkel utcára bekanyarodni!? Vagy a Temető utcán vagy a Szanatórium utcán mehetek majd haza, ha a kettő között lakom, az 1200 méteres, fél városnyi távolságon belül. Értem én, hogy a balra kanyarodásra váró visszatorlasztana. Az ilyen apróságokkal is érdemes lenne foglalkozni!

A kép szerint járda sem kell a park felőli oldalra, a gyalogátkelőhely elég, ha a bokrokba vezet, persze csak ha marad bokor? Ez most lehet persze egy képszerkesztési elnagyolás, de mi lesz a valóság?

A buszsáv miatt jelzőlámpássá alakítandó összes csomópont és egyszerű gyalogátkelőhely a maihoz képest is tovább lassítja a forgalom áramlását, buszostul. Összehangolásról csúcsidőben lelassult, megakadó, majd gumiszerűen neki lóduló forgalomra nem nagyon beszélhetünk.

Miért diszkrimináció a telki autósoknak, ha Páty felől jöhetnének be a Temető utcai dugó helyett és buszaik, iskolabuszaik - uram bocsá az iskolába ide járó, egy autóban 3-4 kisiskolást hordozó lakosaik, meg tanárok - járhatnának engedéllyel a telki úton Budakeszire reggelente, hogy ne legyen ezen a kritikus szakaszon araszolás? Eleve csak a csúcsidőről lenne szó, Telki, Páty és a távolabbi települések kapnak sűrített buszjáratot, pátyi M1 felhajtót, nem kitiltjuk őket a Budakeszin való áthaladásból. Minek kellene a több busz, ha nem tudnak áthaladni?

Nekem is be kellene állnom a 10-25 percet várakozó sorba autóval az Erkel utcán reggelente. Az sem diszkrimináció, hanem ösztönzés egy jobb döntésre, hogy járjak helyette inkább busszal. Azt is teszem.

Miért nem akarjuk megoldani a Temető utca reggeli problémáját inkább a busztereléses javaslattal, anélkül, hogy bontanánk, akár csak egy kerítést is egyetlen plusz sáv kedvéért és előtte mindössze 160 m buszsáv érdekében! Persze, az is valami, de milyen áron?

A Temető utcán a terelés mellett gyorsabban átjutó buszok közül csak a 222-esre ülnének fel végre szívesebben a megszűnő araszolás után a budakeszi lakosok, a többin mind környékiek utaznak. Ettől lenne vonzó a buszozás. Mi a diszkrimináció? Bárki felülhet bármelyik buszra, korlátozás nélkül! Sajnos az autózás nem lesz gyorsabb, ezt ne remélje senki, de a busz igen, ez a cél, ez hangzott el, nem?! Netán dögöljön a szomszéd tehene is, nehogy már annyival gyorsabb legyen?

Terelés nélkül a Temető utca marad majdnem a mai szinten. A buszsűrítés kedvező hatása itt vész el. Egyébként ki az, aki reggel ott, onnan kanyarodik Fő utcára kisívben, a Városháza felé, hogy külön sáv legyen erre? Persze, hogy elmennek a Meggyes-, Széchenyi vagy közbenső utcák valamelyikén.

Vitézy Dávid egyetlen ellenérve a terelés ellen az volt, hogy akkor Budakeszi egy része autóba ülne busz helyett. Az aki már évek óta a buszt választja, szerintem nem fog, mert nem a Budakeszin belül nyerhető percek miatt térne vissza az autójához, ha Bp-re tart, hiszen az egész főváros bedugul lassan.

Van ennek egyébként egy pofon egyszerű ellenszere is: a Temető utcára (Széchenyi és Fő utcák közére) is ki kell tenni a reggeli csúcsidőben (Fő utca felé), hogy behajtani tilos, kivéve buszok. Maradna Bp. felé az Erkel utcai kihajtás, emiatt a maival minimum megegyező sorban állással. (Nem érezném diszkriminálónak.)

NE építsük szét a Fő utcát és Temető utcát! NE erre költsük a forrásokat. NE eresszük központunkba, városi araszolásra az autófolyamot!

A buszsávot is sokszor akadályozni fogja a dugók mellékhatása a szűkre szabott keresztmetszetben. A buszok mai, buszsávval felszabaduló helyére is csak újabb autók jönnek be. Buszsáv mellett egyébként is kevés helyen van közvetlen parkolás, mert nem kívánatos forgalmi szempontból, mégha a Fő utcai vállalkozások miatt kellene is, de az is csak épített, burkolt, az autózást szolgáló, plusz felület!

Széplaki Tibor,
közlekedésmérnök,
Batthyány utcai lakos,
a BFK-s tervbemutatón elhangzottak és a Bejegyzés kiegészítéseként.

Címkék: közlekedés dugó városfejlesztés buszsáv közösségi közlekedés agglomeráció átmenő forgalom DT P+R Fő utca Zsámbéki-medence 22-esek 22-es buszcsalád

süti beállítások módosítása