Egy vonzó alternatíva az átutazók számára. De miért hagyjuk, hogy az legyen? December 3-án talán választ kapunk rá. Tóth Gábor írása
Ma egy autós tudatosan dönt, tudatosan választ az adott pillanatban számára legkedvezőbb útvonalak közül. Ebben a döntésben a telefonján vagy navigációs rendszerén elérhető, aktuális forgalmi adatok is segítik.
Már könnyebb dolgunk van, ha meg akarjuk nézni, meg akarjuk érteni, hogy egy-egy időszakban milyen közlekedési helyzetkép alakul ki városunkban. Korábban forgalomszámlálások készültek, és egy-egy ilyen statisztika alapján készültek szakvélemények. Most elég, ha megnézzük, hogy a Térkép szolgáltatás milyen forgalmi helyzetet mutat egy-egy időszakban, egy-egy irányban Budakeszi főútján.
Mivel mi, itt lakók Budakesziről indulunk, ezért nem szoktuk nézegetni, hogy egy másik, szomszédos település felől érkező autós milyen forgalmi helyzetet lát,
milyen útvonalat javasol neki a rendszer,
és miért dönt úgy, hogy Budakeszin halad át.
Első lépésben azt a forgalmi helyzetet néztem meg, amikor egy autós Budaörs környékéről (például a BITEP telepről) el akar jutni Buda belső részére (például Budagyöngyére). Ő szerencsés helyzetben van, mert vannak alternatív lehetőségei. Ebből az egyik a Budakeszin áthaladó útvonal, a másik az autópálya felé vezető útvonal. Előzetes várakozásunk szerint autós társunk a budakeszi irány mellett fog dönteni, és eggyel növelni fogja a Fő utcán sorban állók számát.
Nézzük meg először, hogy egy relatív nyugodt, kis forgalmú időszakban mi történik (2018. november 13. 13:30).
Igen, autós társunk jó eséllyel Budakeszin keresztül fog autózni, pedig egy ilyen nyugodt időszakban pár perc különbséggel odaérne az autópálya irányában is. Budakeszin át kedvezőbb az útvonal. Egy vonzó alternatíva.
Amikor megszokott napi ritmusunkban sorban állunk, a navigációs rendszerünket kocogtatjuk, az első óra felől érdeklődünk gyermekünktől, fel sem merül bennünk: van olyan időszak, amikor a Budaörs felől érkező autós társaink számára
a Budakeszin átvezető útvonal jóval kedvezőbb,
mint a másik lehetőség, és sokkal vonzóbb,
mint az előző példában. Reggel, a csúcsforgalomban. Amikor mi, a Budakeszi lakók is éppen indulunk az iskolába, munkahelyre (2018. november 13. 07:45).
Egy átlagosnak tekinthető napon a jelenlegi forgalmi rend 20-25 perc előnyt biztosít egy reggel 7 és 8 óra között a Budaörs felől érkezők számára a rendelkezésre álló másik lehetőséghez képest. Ez nagy előny. Biztosak lehetünk benne:
aki tudatosan vezet, ezt fogja választani.
De nézzük meg részletesebben is. Úgy tűnik, még egy előnyt ad a forgalmi rend az ebből az irányból érkező autós forgalomnak. Alapesetben a Budaörs felől érkezőknek azt ajánlja a rendszer, hogy kerüljenek a Budakeszi mellékutakon, és pár perc nyereségért csatlakozzanak be az Erkel utcánál (felső kép). Hogy így kerüljék ki a sort. Azaz részben minket, akik itt lakunk és velük együtt éppen sorban állunk azért, hogy mi is becsatlakozzunk.
A jelenlegi forgalmi rend szerint mi Budakesziek átengedjük még azt a kis előnyünket is, hogy mi, itt lakók alternatív belső utakat is használhatunk. Mi történik, ha úgy állítom be a Térkép alkalmazást, hogy nem engedem meg, hogy Budakeszi belső utcáin kerüljön, csak a Fő utcán haladhat az útvonala (alsó kép).
És itt következik az, amire lehet, hogy eddig talán fel sem figyeltünk. A jelenlegi forgalmi rend szerint a Szőlőskerti leágazástól három lámpán keresztül úgy megy át zöld hullámban a Budaörs felől érkező forgalom,
mintha Budakeszi Fő utcájának az lenne elsődleges feladata,
hogy minél gyorsabban átengedje a kívülről érkezőket,
és mintha Budakeszi tetején egy három sávos útra kellene minél gyorsabban ráengedni a forgalmat. Így alakul ki a Fő utcai kocsisor törzse reggel 6:30 és 7 óra között. A többit ismerjük. Ha buszon utazunk, ha autóval járunk Budapest felé, vagy ha csak át akarunk jutni a Fő utca egyik oldaláról a másikra.
De miért hagyjuk? A Budaörs felől Buda irányában haladóknak van alternatív lehetőségük. Miért a Budakeszin áthaladó útvonal a vonzó alternatíva? Miért nem tesszük ezt kevésbé vonzóvá? Miért nem áll a jelenleg a Fő utcán álló sor egy része a Szőlőskert leágazásnál? Mindenképpen állnia kell, mert a kilépő kapacitás fix, adott.
Miért nem változtatunk azon, hogy a reggeli közlekedés ne az iskolai/munkahelyi elkésés elkerülése érdekében, a szűkös erőforrásokért folytatott drámai küzdelem legyen?
Miért engedünk be jóval több autót Budakeszi útjaira,
mint ahány el tudja hagyni a kilépő oldalon?
Miért engedjük rá ezt az áthaladó forgalmat is a belső alternatív mellékutcákra, hogy aztán ezt – a Fő utca használhatatlan állapota miatt kialakuló – járulékos forgalmat terelgessük erre-arra, attól függően, hogy melyik utca lakói hallatják hangjukat?
Legyen a Fő utcán egy a kilépő forgalmi kapacitást figyelembe vevő és a belépő oldalt is szabályozó forgalomirányítás, hogy legyen a Fő utca – már szinte elképzelhetetlen – egy szabályozott, közlekedésre alkalmas, használható útvonal.
Six 2018.11.29. 20:41:27
a felvetés arról szól, hogy ha valami módon korlátoznánk az átengedett tömeget, akkor máris kevésbé lenne kedvező alternatíva sokaknak és elindulnának az m1/m7 bevezetőn, ezáltal a maradéknak (az ittlakókat beleértve) megteremtódne a normális sebességű közlekedés lehetősége.
RHalacska 2018.11.29. 21:58:14
Vedd figyelembe, hogy Mo-n stadionépítés folyik rendel közlekedés építése helyett. az autóban araszolók nagy részének rendes tömegközlekedés valós alternatíva lenne. Sajnos nincs. Meg vannak olyanok, (mint én is) akik adott okok miatt nem tudják letenni az autót. Saját településemen is sokan választanák a tömegközlekedést, ha normális lenne. Nem korlátozni kell, hanem elvezetni. Olyan a javaslat, mintha egy folyót próbálnál korlátozni, amikor árad. Kérjük meg az osztrákokat, meg a szlovákokat, hogy ne engedjenek több vizet át, a Dunába mert nálunk árad?
hmm hmm 2018.11.29. 22:23:25
hmm hmm 2018.11.29. 22:23:26
zenitó 2018.11.29. 23:13:37
HaCS 2018.11.29. 23:25:05
Választhatott volna valami életszerűbbet a szerző reggeli ingázáshoz. Budaörs esetében legalább egy lakóövezetet.
Az meglehetősen szubjektív mit nevezünk "Buda belső részének", de ha a Lánchídhoz nézzük, akkor ez alapján Buda belső része lehet a Kolosy tér, a Farkasréti temető, vagy a Kelenföldi pályaudvar, esetleg az erőmű is.
Szabatosan Budaörs nyugati peremén vagy attól nyugatra élők ill. a II. kerület és a XII. kerület egy része között jelent alternatívát.
De lépjünk túl ezen. Nyilván a Budakeszin élőknek ez is rengeteg.
A lámpás forgalomlassítás azonban több okból nettó ostobaság. A legtöbbet az ott élők szenvednének a hatásaitól.
Azt eleve nem látom hogyan sikerülhet 22 percet lassítani a forgalmon 3 lámpával, de tegyük fel sikerülhet.
Azt mindenképp eredményezni fogja, hogy tovább fuldoklik a város a szmogban. Attól ugyanis, hogy lassítjuk a forgalmat, nem ritkulnak az autók. Csak kevesebb autó megy át lassabban. De az utca továbbra is tele. Gondolják végig!
Másodsorban tegyük fel, hogy sikerül annyira lelassítani a forgalmat, hogy a Budaörsieknek már nem éri meg erre jönni. Hurrá! Rossz hírem van. Ha nekik nem éri meg, már önöknek sem nagyon. Elvégre ha a másik irány nem gyorsult, az azt jelenti, hogy a Budakeszi útiránynak sikerült addigra versenyre kelnie (a város végéről biztosan) a másik útirány egyórás menetidejével.
Sokkal inkább lobbiznék elkerülőút építése érdekében, ha lehetséges. Bevonva akár Remeteszőlős, Nagykovácsi lakóit. Amíg nincs alternatíva ebben a viszonylatban, addig nem sok reményt látok.
Apropó. A mellékutakra megoldás lehet a lakó-pihenő övezet + hatósági jelenlét kombinációja.
gigabursch 2018.11.30. 01:31:54
clemens 2018.11.30. 04:19:22
Én csúcsidőben megtiltanám a behajtást Telki és Budaörs, és Páty felől, Budakeszi város szélről buszokkal 8 perc alatt lehetne beszáguldani Budára.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.30. 06:04:11
Egyszerűen keskeny a fő utca Budakeszin, de a torlódás oka a budapesti bemenő rész. S a Budaörsön keresztüli másik útvonal még lassabb. Sőt az autópálya felé menés is.
Az ember választhat 3 torlódás közül.
safa 2018.11.30. 06:24:43
Ziu9 2018.11.30. 07:26:09
Egyébként, nemsokára végre indul a közvetlen Kelenföld-Budakeszi buszjárat, lesz egy lehetőség hogy a buszforgalom egy kisebb része pl. más útra helyeződjön...
jjoey 2018.11.30. 08:00:55
Addig is benzingoz, zaj es Das NOx.
toncsi64 2018.11.30. 08:43:15
humorpalanta 2018.11.30. 10:23:50
KissGecihuszár 2018.11.30. 10:52:11
gigabursch 2018.12.01. 11:30:03
Mármint a Moszkván (a téren)
kondi2005 2018.12.01. 16:25:50
Miért gondolja azt, hogy az "elkerülő" útirányt azért építették, hogy ott közlekedjenek az átutazók? Ott is helyiek élnek, ők is kinn tarthatják lámpával az átmenő forgalmat?
És végül játsszunk el a gondolattal: a II. kerületiek kitesznek egy forgalomlassító lámpát a Szépjuhászné elé, ugyanazon logika mentén, mint ahogy a posztoló leírta. Legyen az átmenő kapacitás mondjuk 60 jármű/óra...a budakeszi lakosoknak. Jó lesz?
Dani Kokas 2018.12.03. 10:46:03
Ziu9 2018.12.03. 11:18:29
Roland Nyugibugi 2018.12.07. 11:08:48