Budakeszi közlekedését az áthaladó forgalom uralja

Budakeszi Blog | 2018.11.28. 09:00

Egy vonzó alternatíva az átutazók számára. De miért hagyjuk, hogy az legyen? December 3-án talán választ kapunk rá. Tóth Gábor írása  

Ma egy autós tudatosan dönt, tudatosan választ az adott pillanatban számára legkedvezőbb útvonalak közül. Ebben a döntésben a telefonján vagy navigációs rendszerén elérhető, aktuális forgalmi adatok is segítik.

Már könnyebb dolgunk van, ha meg akarjuk nézni, meg akarjuk érteni, hogy egy-egy időszakban milyen közlekedési helyzetkép alakul ki városunkban. Korábban forgalomszámlálások készültek, és egy-egy ilyen statisztika alapján készültek szakvélemények. Most elég, ha megnézzük, hogy a Térkép szolgáltatás milyen forgalmi helyzetet mutat egy-egy időszakban, egy-egy irányban Budakeszi főútján.

Mivel mi, itt lakók Budakesziről indulunk, ezért nem szoktuk nézegetni, hogy egy másik, szomszédos település felől érkező autós milyen forgalmi helyzetet lát,

milyen útvonalat javasol neki a rendszer,
és miért dönt úgy, hogy Budakeszin halad át.

Első lépésben azt a forgalmi helyzetet néztem meg, amikor egy autós Budaörs környékéről (például a BITEP telepről) el akar jutni Buda belső részére (például Budagyöngyére). Ő szerencsés helyzetben van, mert vannak alternatív lehetőségei. Ebből az egyik a Budakeszin áthaladó útvonal, a másik az autópálya felé vezető útvonal. Előzetes várakozásunk szerint autós társunk a budakeszi irány mellett fog dönteni, és eggyel növelni fogja a Fő utcán sorban állók számát.

Nézzük meg először, hogy egy relatív nyugodt, kis forgalmú időszakban mi történik (2018. november 13. 13:30).

Igen, autós társunk jó eséllyel Budakeszin keresztül fog autózni, pedig egy ilyen nyugodt időszakban pár perc különbséggel odaérne az autópálya irányában is. Budakeszin át kedvezőbb az útvonal. Egy vonzó alternatíva.

Amikor megszokott napi ritmusunkban sorban állunk, a navigációs rendszerünket kocogtatjuk, az első óra felől érdeklődünk gyermekünktől, fel sem merül bennünk: van olyan időszak, amikor a Budaörs felől érkező autós társaink számára

a Budakeszin átvezető útvonal jóval kedvezőbb,
mint a másik lehetőség, és sokkal vonzóbb,

mint az előző példában. Reggel, a csúcsforgalomban. Amikor mi, a Budakeszi lakók is éppen indulunk az iskolába, munkahelyre (2018. november 13. 07:45).

Egy átlagosnak tekinthető napon a jelenlegi forgalmi rend 20-25 perc előnyt biztosít egy reggel 7 és 8 óra között a Budaörs felől érkezők számára a rendelkezésre álló másik lehetőséghez képest. Ez nagy előny. Biztosak lehetünk benne:

aki tudatosan vezet, ezt fogja választani.

De nézzük meg részletesebben is. Úgy tűnik, még egy előnyt ad a forgalmi rend az ebből az irányból érkező autós forgalomnak. Alapesetben a Budaörs felől érkezőknek azt ajánlja a rendszer, hogy kerüljenek a Budakeszi mellékutakon, és pár perc nyereségért csatlakozzanak be az Erkel utcánál (felső kép). Hogy így kerüljék ki a sort. Azaz részben minket, akik itt lakunk és velük együtt éppen sorban állunk azért, hogy mi is becsatlakozzunk.

A jelenlegi forgalmi rend szerint mi Budakesziek átengedjük még azt a kis előnyünket is, hogy mi, itt lakók alternatív belső utakat is használhatunk. Mi történik, ha úgy állítom be a Térkép alkalmazást, hogy nem engedem meg, hogy Budakeszi belső utcáin kerüljön, csak a Fő utcán haladhat az útvonala (alsó kép).

És itt következik az, amire lehet, hogy eddig talán fel sem figyeltünk. A jelenlegi forgalmi rend szerint a Szőlőskerti leágazástól három lámpán keresztül úgy megy át zöld hullámban a Budaörs felől érkező forgalom,

mintha Budakeszi Fő utcájának az lenne elsődleges feladata,
hogy minél gyorsabban átengedje a kívülről érkezőket,

és mintha Budakeszi tetején egy három sávos útra kellene minél gyorsabban ráengedni a forgalmat. Így alakul ki a Fő utcai kocsisor törzse reggel 6:30 és 7 óra között. A többit ismerjük. Ha buszon utazunk, ha autóval járunk Budapest felé, vagy ha csak át akarunk jutni a Fő utca egyik oldaláról a másikra.

De miért hagyjuk? A Budaörs felől Buda irányában haladóknak van alternatív lehetőségük. Miért a Budakeszin áthaladó útvonal a vonzó alternatíva? Miért nem tesszük ezt kevésbé vonzóvá? Miért nem áll a jelenleg a Fő utcán álló sor egy része a Szőlőskert leágazásnál? Mindenképpen állnia kell, mert a kilépő kapacitás fix, adott.

Miért nem változtatunk azon, hogy a reggeli közlekedés ne az iskolai/munkahelyi elkésés elkerülése érdekében, a szűkös erőforrásokért folytatott drámai küzdelem legyen?

Miért engedünk be jóval több autót Budakeszi útjaira,
mint ahány el tudja hagyni a kilépő oldalon?

Miért engedjük rá ezt az áthaladó forgalmat is a belső alternatív mellékutcákra, hogy aztán ezt – a Fő utca használhatatlan állapota miatt kialakuló – járulékos forgalmat terelgessük erre-arra, attól függően, hogy melyik utca lakói hallatják hangjukat?

Legyen a Fő utcán egy a kilépő forgalmi kapacitást figyelembe vevő és a belépő oldalt is szabályozó forgalomirányítás, hogy legyen a Fő utca – már szinte elképzelhetetlen – egy szabályozott, közlekedésre alkalmas, használható útvonal.

Ha érdekel a folytatás vagy a többi hasonló poszt,
csak egy kattintás, és nem maradsz le az újdonságokról:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Six 2018.11.29. 20:41:27

@berger: nincs hova gyorsabban átengedni a forgalmat, a Szilágyi Erzsébet, ill. Budapest maga nem tudja gyorsabban felszívni az odaigyekvő tömeget.
a felvetés arról szól, hogy ha valami módon korlátoznánk az átengedett tömeget, akkor máris kevésbé lenne kedvező alternatíva sokaknak és elindulnának az m1/m7 bevezetőn, ezáltal a maradéknak (az ittlakókat beleértve) megteremtódne a normális sebességű közlekedés lehetősége.

RHalacska 2018.11.29. 21:58:14

Na drága posztoló. A település ahol lakom, annak a forgalmát alapvetően reggel 6-9 között és este 16-19 között az áthaladó forgalom határozza meg. Szóval megyek, és a kotrómmal felbontom a főutat, vagy ráhordok ezt azt.
Vedd figyelembe, hogy Mo-n stadionépítés folyik rendel közlekedés építése helyett. az autóban araszolók nagy részének rendes tömegközlekedés valós alternatíva lenne. Sajnos nincs. Meg vannak olyanok, (mint én is) akik adott okok miatt nem tudják letenni az autót. Saját településemen is sokan választanák a tömegközlekedést, ha normális lenne. Nem korlátozni kell, hanem elvezetni. Olyan a javaslat, mintha egy folyót próbálnál korlátozni, amikor árad. Kérjük meg az osztrákokat, meg a szlovákokat, hogy ne engedjenek több vizet át, a Dunába mert nálunk árad?

hmm hmm 2018.11.29. 22:23:25

Tökre igaza van. Budapesten és környékén egyre több helyen alakul ki a gyakorlat, hogy alsóbb rendű utakon előzik be a főutat. Mivel a főúton elkezd kialakulni egy dugó, ügyesen párhuzamosan elkerülik (lásd a kék kerülőutat Budakeszin), és amit ezek időben nyernek, nyilván annyival nő a menetidő a főúton (a kelleténél pirosabb főút a másik képen). Szóval, ha a szűk keresztmetszet előtt ugyebár visszatérnek a főútra (mert muszáj), akkor ez az ügyeskedés konkrétan szemétség, a főúton lévőkkel és a mellékúton lakókkal szemben is (akiknek ugye nem hiányzik a nagy autósforgalom, főként, hogy ezek a sofőrök azok, akik 60-nal száguldoznak végig pl. 30-as korlátozott utakon). Amit írtam, az az én környezetemre érvényes, Budakeszit nem ismerem. De jó lenne, ha közlekedési szabályozással nem engednék meg, hogy a főutat párhuzamos családi házas utakon előzzék be, leblokkolva a főúton maradókat. Amikor meg visszaengedik őket a főútra, nem is tudják, hogy ezek nagy része nem helyi, hanem itt előzte be a dugót (növelve a dugót és a szívást!!!!). Ezt leírtam már pár helyen, most ismét... Elég egy picit végiggondolni. Az ilyen "elkerülöm a dugót" hozzáállás a legtöbb esetben mindenki másnak szar.

hmm hmm 2018.11.29. 22:23:26

Tökre igaza van. Budapesten és környékén egyre több helyen alakul ki a gyakorlat, hogy alsóbb rendű utakon előzik be a főutat. Mivel a főúton elkezd kialakulni egy dugó, ügyesen párhuzamosan elkerülik (lásd a kék kerülőutat Budakeszin), és amit ezek időben nyernek, nyilván annyival nő a menetidő a főúton (a kelleténél pirosabb főút a másik képen). Szóval, ha a szűk keresztmetszet előtt ugyebár visszatérnek a főútra (mert muszáj), akkor ez az ügyeskedés konkrétan szemétség, a főúton lévőkkel és a mellékúton lakókkal szemben is (akiknek ugye nem hiányzik a nagy autósforgalom, főként, hogy ezek a sofőrök azok, akik 60-nal száguldoznak végig pl. 30-as korlátozott utakon). Amit írtam, az az én környezetemre érvényes, Budakeszit nem ismerem. De jó lenne, ha közlekedési szabályozással nem engednék meg, hogy a főutat párhuzamos családi házas utakon előzzék be, leblokkolva a főúton maradókat. Amikor meg visszaengedik őket a főútra, nem is tudják, hogy ezek nagy része nem helyi, hanem itt előzte be a dugót (növelve a dugót és a szívást!!!!). Ezt leírtam már pár helyen, most ismét... Elég egy picit végiggondolni. Az ilyen "elkerülöm a dugót" hozzáállás a legtöbb esetben mindenki másnak szar.

zenitó 2018.11.29. 23:13:37

Most akkor képzeld el,hogy mit érzünk mi budapestiek,hogy ti minden áldott nap bejöttök a városunkba és itt feltartjátok a forgalmat. Nem itt fizettek "súlyadót", de mégis itt mentek többet és nem a fatornyos falutokban. Bizony,ha kiköltöztetek akkor az lenne a méltányos,ha belépődíjat fizetnétek.

HaCS 2018.11.29. 23:25:05

Azért sikerült rendesen kisarkítani. A megadott út egyik (budaörsi) végétől a másik (budapesti) végéig a leggyorsabban járható maga az út. Nyilván. Őseink nem voltak teljesen hülyék.
Választhatott volna valami életszerűbbet a szerző reggeli ingázáshoz. Budaörs esetében legalább egy lakóövezetet.
Az meglehetősen szubjektív mit nevezünk "Buda belső részének", de ha a Lánchídhoz nézzük, akkor ez alapján Buda belső része lehet a Kolosy tér, a Farkasréti temető, vagy a Kelenföldi pályaudvar, esetleg az erőmű is.

Szabatosan Budaörs nyugati peremén vagy attól nyugatra élők ill. a II. kerület és a XII. kerület egy része között jelent alternatívát.

De lépjünk túl ezen. Nyilván a Budakeszin élőknek ez is rengeteg.

A lámpás forgalomlassítás azonban több okból nettó ostobaság. A legtöbbet az ott élők szenvednének a hatásaitól.

Azt eleve nem látom hogyan sikerülhet 22 percet lassítani a forgalmon 3 lámpával, de tegyük fel sikerülhet.

Azt mindenképp eredményezni fogja, hogy tovább fuldoklik a város a szmogban. Attól ugyanis, hogy lassítjuk a forgalmat, nem ritkulnak az autók. Csak kevesebb autó megy át lassabban. De az utca továbbra is tele. Gondolják végig!

Másodsorban tegyük fel, hogy sikerül annyira lelassítani a forgalmat, hogy a Budaörsieknek már nem éri meg erre jönni. Hurrá! Rossz hírem van. Ha nekik nem éri meg, már önöknek sem nagyon. Elvégre ha a másik irány nem gyorsult, az azt jelenti, hogy a Budakeszi útiránynak sikerült addigra versenyre kelnie (a város végéről biztosan) a másik útirány egyórás menetidejével.

Sokkal inkább lobbiznék elkerülőút építése érdekében, ha lehetséges. Bevonva akár Remeteszőlős, Nagykovácsi lakóit. Amíg nincs alternatíva ebben a viszonylatban, addig nem sok reményt látok.

Apropó. A mellékutakra megoldás lehet a lakó-pihenő övezet + hatósági jelenlét kombinációja.

gigabursch 2018.11.30. 01:31:54

Hú de sajnálom a posztolót. Még a többi nyekergőt. S az ilyen nyekergő majomnak fel sem tűnik, hogy a Moszkvában mindenki azért szopik, mert ő kiköltözött és ennek folyományaként évente köbméter számra füstölő el az üzemanyagot...

clemens 2018.11.30. 04:19:22

Valóban abszurd hogy a buszok csigatempóban araszolnak Bp felé, így nem jelenthetnek alternatívát az autóval szemben.
Én csúcsidőben megtiltanám a behajtást Telki és Budaörs, és Páty felől, Budakeszi város szélről buszokkal 8 perc alatt lehetne beszáguldani Budára.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.30. 06:04:11

Szinte minden nap arra mentem 1997-2006 között. Akkor ugyanez volt.

Egyszerűen keskeny a fő utca Budakeszin, de a torlódás oka a budapesti bemenő rész. S a Budaörsön keresztüli másik útvonal még lassabb. Sőt az autópálya felé menés is.

Az ember választhat 3 torlódás közül.

safa 2018.11.30. 06:24:43

@zenitó: Pontosan.Arról már nem is beszélve,hogy P+R parkolónak használják Pasarét,Vérhalom,Törökvész mellékutcáit.

Ziu9 2018.11.30. 07:26:09

12-13 évvel ezelőtt voltam forgalmat számlálni Budakeszin. A probléma akkor is adott volt: a településen belüli buszsáv különböző okok (város, közútkezelő) miatt nem épülhetett meg, de a belső utakat kihasználó, és később besoroló átmenő forgalom a mostanihoz képest is rosszabb volt, tipikus lakóövezeti mellékutcákon is állt a sor. Erre született egy olyan megoldás, hogy egyes ilyen utcákat egyirányúsítottak, így a menekülőutakat korlátozták. Azonban - mivel a település lakói is ki akarnak jutni a Fő útra, minden kihajtót nem lehetett lezárni, így az átmenő forgalom erre továbbra is megjelenik, és a szerző által említett navigációs rendszerek még rá is segítenek. A cikk motivációját értem - a máshonnan érkezők lehetőleg menjenek Budaörs, Páty, stb. irányába, csak a közlekedést rendszerben kell kezelni, és ebben a kellemetlenségeket mindenkinek egyformán viselnie kell. Kinek az átmenő forgalmat, kinek a menekülőutak lezárását. A település széli kapuzással megfojtanád az áthaladó buszközlekedést (köztük a településre irányuló iskolás célforgalmat is), viszont a különböző budai úticélok eléréséhez a településen túlról érkezők továbbra sem a budaörsi irányt választanák, mert nekik nem érné meg.

Egyébként, nemsokára végre indul a közvetlen Kelenföld-Budakeszi buszjárat, lesz egy lehetőség hogy a buszforgalom egy kisebb része pl. más útra helyeződjön...

jjoey 2018.11.30. 08:00:55

Egyszeru az ok. A Viktorianus falu jarasszekhely lett a nem Viktorianus varos helyett. Vegye tudomasul es fogadja el a statuszat, biztositsa a jaras lakossaganak a kozlekedeset a jarasszekhelyen. Epiti a lakasokat, parcellaz, focipalyat kap a falu es panaszkodik, hogy nincs ut? Nem tud megallapodni a szinten Viktorianus II- XII kerulettel a kozlekedesrol.
Addig is benzingoz, zaj es Das NOx.

toncsi64 2018.11.30. 08:43:15

Értem én a problémát de azért azt ne felejtsük el, hogy MINDENHOL közlekednek olyanok akik nem helyiek! Bizony van, hogy egy Budakeszi lakos is elhagyja Budakeszit. Őt akkor most utálni kell, lassítani kell vagy el kell terelni ?!

humorpalanta 2018.11.30. 10:23:50

Ekkora öngólt nagyon kevesen tudnak lőni, gratulálok a szerzőnek.

KissGecihuszár 2018.11.30. 10:52:11

Nos, ilyen lesz egy elbaszott vízfej és annak nem kevésbé elbaszott, '90-et követően erőszakkal, a real vidék kárára felhízlalt, felduzzasztott agglomerációja! Ahelyett, hogy szabályozta volna a kretén mdf az országba akkoriban nagy számban betelepülő nyugati cégeket, hogy egyenletesen települjenek szét az ország különböző nagy és kisvárosaiba, nos ehelyett bedobta a gyeplőt a lovak közé, minek rettentően hátrányos -amolyan igazi loose-loose szitu ez minden Magyar polgár számára, mert a real vidék, különösen kelet és dél Magyarország szépen lerohadt, miközben a vízfej és agglomerációja élhetetlenné , közlekedhetetlenné vált!- következményét mára az egész ország viseli. mégis mit kéne csinálni? Az egész agglomeráció jelenlegi, zömében 2x1 sávos útjait 2x3 sávossá átépíteni, b.keszin, b.örsön, érden, stb a Müncheni R2 ringhez hasonló alagútas rendszereket csinálni? Vagy mindenhová S bahn-t kiépíteni, vagy mégis mit?? Neem, egész egyszerűen újra kell allokálni ezt az egész elbaszott rendszert, minden eszközzel rábírni ezen cégek vezetését, hogy szépen költözzenek a vidéki nagy és kisvárosokba, tokkal-vonóval, a költözni hajlandó melósokkal egyetemben, aztán lesz egy 6-700 ezres valóban élhető Budapest és egy 300ezres agglomeráció, aztán egyből nem lesznek állandó reménytelen dugók sem B.keszin, sem B.örsön, Gödöllőn, Vecsésen, stb.

gigabursch 2018.12.01. 11:30:03

@gigabursch:
Mármint a Moszkván (a téren)

kondi2005 2018.12.01. 16:25:50

Posztoló miért csodálkozik, hogy a kérdéses útvonalon a távolságban legrövidebb út egyben a leggyorsabb is?
Miért gondolja azt, hogy az "elkerülő" útirányt azért építették, hogy ott közlekedjenek az átutazók? Ott is helyiek élnek, ők is kinn tarthatják lámpával az átmenő forgalmat?
És végül játsszunk el a gondolattal: a II. kerületiek kitesznek egy forgalomlassító lámpát a Szépjuhászné elé, ugyanazon logika mentén, mint ahogy a posztoló leírta. Legyen az átmenő kapacitás mondjuk 60 jármű/óra...a budakeszi lakosoknak. Jó lesz?

Dani Kokas 2018.12.03. 10:46:03

@Ziu9: arról a közvetlen Kelenföld-Budakeszi járatról hol találok bővebb infot? Köszi :)

Ziu9 2018.12.03. 11:18:29

@Dani Kokas: Egyelőre csak egy hivatalos települési fórumon hangzott el hogy lesz. De az útvonalakról, illetve bevezetési dátumról viszont egymással nem egyező változatokat hallottam, dezinformációkat meg nem szeretnék terjeszteni...

Roland Nyugibugi 2018.12.07. 11:08:48

Azért azt is lényeges lenne megemlíteni, hogy a reggeli botrányos dugó a szeptemberi iskolakezdéssel indul és május-júniusban (évzáró)megszűnik. Továbbá az őszi-és tavaszi iskolaszünetben is érdekes módon szinte át lehet suhanni Budakeszin....tehát arról lehet szó, hogy a gyerekeket autóval viszik a szülők suliba! Ezt kellene szabályozni, valahogy rávezetni a szülőket arra, hogy tanítsák meg a gyereket tömegközlekedni/sétálni.

Címkék: közlekedés dugó átmenő forgalom TG Fő utca

süti beállítások módosítása