A képviselők fél éve kiálltak a teljes iskola mellett, de eddig csak a tervezéséről gondoskodtak. Ez nagyjából megvan, mi jön ezután?
Leírhatatlanul örömteli élmény volt, hogy a szeptember 29-i képviselő-testületi ülésen a település közéletében szokatlan léptékű szellemi energia jelent meg Turi Attila építésznek és leendő alkotásának köszönhetően. E kivételes eseményt sokkal többen kellett volna átéljük, de erre csak egy külön meghirdetett, nagyobb fórumon lett volna lehetőség.
Aki elmulasztotta az alkalmat, annak a MI kisvárosunk összefoglalóját és galériáját vagy a Buda Környéki TV rövidre vágott videóját ajánlanám a figyelmébe azzal a kitétellel, hogy a tervrajzokból sugárzó szellemiséget az interneten keresztül vajmi kevéssé lehet visszaadni. De talán így másodkézből is hihető, hogy az ülésen bemutatott vázlat- és látványterveken az áhított jövő iskoláját láthattuk.
A prezentáció során, majd a kérdésekre válaszolva azonban maga Turi Attila rángatta vissza hallgatóságát a fellegekből a rögvalóságba. Legfőképp azzal, hogy a komplett, 16 tantermes iskola a dolgok mai állása szerint két ütemben valósulhat meg:
egy 11 tantermes, cirka 80%‑os alapkiépítésben
és egy további 5 tantermes befejezésben.
Ennek okán az Ybl-díjas építész kendőzetlenül beszélt az alkotói folyamatot béklyóba kötő anyagiakról is, esetünkben az első ütem 1475 milliós, illetve a második ütem 370 millió forintos költségkeretéről. A bemutató végére így sajnos a tervezővel együtt visszacsöppentünk az unalomig ismert világunkba.
A csodálatos rajzok maradéktalan valóra válásához ugyanis egyelőre éppen az a bizonyos 370 millió hiányzik. Ez a probléma már jócskán az építészet határain kívül esik, a megoldás valójában az önkormányzat és az állam kompetenciájába tartozik.
Hogy ez mennyire így van, ahhoz mindenek előtt idézzük fel, hogyan lett ez az iskola – még ha egyelőre csak a tervek szintjén is – az eredetileg elképzelt 10 tantermesből komplett, 16 tantermes épület. Úgy, hogy fél évvel ezelőtt alig egy hét alatt
több mint 300 szülő és budakeszi polgár petícióban kérte
az önkormányzatot a teljes értékű iskola építésére. Majd hogy ebből ne legyen nagyobb virtuális csődület, a polgármester és a képviselők villámgyorsan kiálltak a kezdeményezés mellett, és megígérték a 16 tantermes iskolához szükséges pénz előteremtését – akár kormányzati, akár saját forrásból. És ennek megfelelően kezdeményezték a nagyobb iskolára vonatkozó tervek elkészítését.
Így jutottunk el a múlt heti előadáshoz, de a kettébontott kivitelezésről és a hiányzó 370 millióról értesülve a petíciót aláíró polgárokban joggal merülhet fel a kérdés:
mi garantálja, hogy az önkormányzat ígérete szerint
16 tantermes iskola fog megépülni?
E felvetés már csak azért is megalapozott, mert a képviselő-testületnek jelenleg semmilyen hatályos döntése, elköteleződése nincs az ügyben. Az ilyen tartalmú, április eleji határozataikat ugyanis másfél hónappal később úgy kiherélték, hogy azokból kikerült minden, ami a 16 tantermes iskola megvalósításáról szólt. A tervezése benne maradt – nos, körülbelül eddig jutottunk el mostanáig.
Márpedig a teljes iskola felépítéséhez nagy szükség lenne még pár pénzügyi döntésre, miután a képviselők módosították ígéretüknek azt a felét is. Eredetileg csak akkor tettek volna önkormányzati pénzt a projektbe, ha az állami többlet-támogatás nem érkezne meg. Ehelyett május végén betolták a település 234 millió forintját a projektbe, mielőtt a pluszpénzről bármi is kiderült volna.
A kiegészítő állami támogatásra azóta is várnak, de valahogy csak nem akar megjönni. Már csupán a hitelességük okán is jó lenne tudni, hogy a városházán
milyen B tervük van arra az esetre, ha mégsem kapnának
kormányzati pénzt a maradék 5 tanteremre?
Április elején feltehetően minden aláíró és budakeszi polgár együtt örült annak, amikor az önkormányzat letette a voksát a nagyobb, 16 tantermes iskola mellett. De ahogy egyre közelebb kerülünk a beruházás tényleges kezdetéhez, úgy válik egyre égetőbbé a fenti két kérdés.
Ha például a közbeszerzést a jelenlegi megállapodás alapján a teljes tervezésre, de csak a 11 tantermes iskola kivitelezésére írnák ki, akkor minimálisra csökkenne annak az esélye, hogy a két ütem egyszerre épüljön meg. És egyúttal a távoli jövő ködébe veszne a csodálatos épület befejezése is.
Mert most az a helyzet, hogy a képviselő-testületnek semmilyen elvi állásfoglalása és semmilyen kötelezettség-vállalása nincs hatályban, ami a 16 tantermes iskola építészeti tervein túlmutatna.