Itt az utolsó pillanat, amikor még tehetünk valamit az útjainkért. Hétfőtől péntekig az illetékesek utcánként teljes bejárást tartanak, amelyen a lakosok is részt vehetnek. Hogy mit érhetnek el? Ha odamennek, sokat: összeraktuk a makkosi utak kiskátéját. Frank Tamás írása
Az elmúlt hetekben az ismert előzmények ellenére makkosi lakókként megkíséreltük a lehető legtöbb követ megmozdítani, hogy a csatornázási munkákat követő úthelyreállításnak értelmezhető eredménye legyen. Az egyeztetéseken magam is részt vettem.
Célunk volt, hogy az úttervezés hiányának ellenére olyan javaslatot tegyünk le a városvezetés asztalára, melyek a városrész legfőbb közlekedési problémáira legalább pár évig működőképes megoldást jelentenének.
Aki nem szeretne sokat olvasni, számára már az elején eláruljuk: ezek a javaslatok le lettek söpörve az asztalról. Nem lehet, mert nem lehet.
Így állunk most
Az egyes utcák kapcsán az alábbi helyreállításra lehet számítani.
1. Korábban aszfaltos utakra aszfalt kerül:
– Gábor Áron utca egy része,
– Megyei út egy része,
– Gerinc utca,
– Lejtő út egy része,
– Bolgár út egy része.
2. Korábbi emulziós mart aszfaltos utak eredeti minőségű helyreállítása:
– Gábor Áron utca (Jókai utca felett),
– Őr utca egy része.
3. Korábban földes, vegyes utakra kétfajta rétegrendben mart aszfalt kerülhet:
– 15 cm vastagságban (9 cm hengerelt zúzott kő + 6 cm hengerelt mart aszfalt) – Megyei út Kert utca utáni része, Hajnalka utca, Angol utca, Törökőr utca, Törökvész utca, Őr utca, Kalmár utca,
– 20 cm vastagságban (12 cm hengerelt zúzott kő + 8 cm hengerelt mart aszfalt) – Makkosi út, Kert utca, Szász utca, Bolgár utca egy része.
A harmadik csoportba tartozó utcákban ekkor lehet eldönteni, hogy az utca lakói kérnek-e kötőanyag nélküli mart aszfaltot, vagy sem. Ha kérnek, akkor pedig összedobják-e a kötőanyag árát, mely összedobás kapcsán egyelőre sem a döntés mechanizmusa, sem az esetleges lebonyolítása nem tisztázott.
Update: A Makkosi úttal kapcsolatban egészen eddig úgy tudtuk, hogy a csatornázási beruházástól függetlenül rendes aszfaltot kapnak az ott lakók, a napokban lett világos, hogy oda is csak mart aszfalt kerülhet. A lakók ezt nem kérték.
Most következik
Ezen a héten utcákra lebontott bejárás lesz, melyen a helyi képviselő és a kivitelező cég emberei is ott lesznek az alábbi időpontokban.
2015. március 30. | 8:00-8:30 | Kalmár utca |
2015. március 30. | 8:30-9:00 | Őr utca |
2015. március 30. | 9:00-9:30 | Gábor Áron utca felső része |
2015. március 30. | 14:00-15:00 | Angol utca |
2015. március 30. | 15:00-16:00 | Szász utca |
2015. március 30. | 16:00-17:00 | Alkony utca |
2015. március 31. | 8:00-9:00 | Hajnalka utca |
2015. március 31. | 9:00-10:00 | Megyei út |
2015. március 31. | 16:30-17:00 | Árnyas utca |
2015. március 31. | 17:00-18:00 | Törökőr utca, Törökvész utca |
2015. április 2. | 8:00-10:00 | Kert utca |
2015. április 2. | 17:00-18:00 | Makkosi út |
2015. április 3. | 8:00-9:00 | Bolgár utca |
2015. április 3. | 9:00-10:00 | Besenyő utca |
2015. április 3. | 10:00-11:00 | Lejtő utca |
Mi a probléma?
Makkosmáriának elsősorban nem csatornára van szüksége, hanem csapadékvíz-elvezetésre és normálisan járható utakra. Természetesen örültünk a csatornázásnak, és bizakodtunk, hiszen olyat még ország-világ nem látott, hogy egy csatornázás után ne kapott volna az adott településrész szilárd burkolatot.
Nem így Budakeszin. Nálunk úthelyreállítás címén a szilárd burkolattal korábban nem rendelkező utcákra a kivitelező egységesen kötőanyag nélküli mart aszfaltot szeretne letenni. A teljes útépítő szakma szerint
ilyen burkolatot emulzió nélkül
még kis forgalmú, sík útra sem szabad letenni,
nemhogy nagy forgalmú, lejtős utakra. Hónapok alatt el fog tűnni: lehordja a forgalom és az eső, a helyzetet pedig csak súlyosbítja a csapadékvíz-elvezetés hiánya.
A kivitelezővel ellentétben az itt lakóknak számít a végeredmény, így a konstruktivitás jegyében két, közösen átgondolt javaslatot tettünk le a városvezetés asztalára.
Első javaslat
Gondolkodjunk forgalomarányos helyreállításban! Jómagam is egy kis forgalmú makkosi utcában lakom, egy ilyenbe tökéletesen elegendő egy tisztességes zúzott köves, murvás út. Az érintett utcák nagyobb része ilyen, ezeken megspórolható a mart aszfalt.
A felszabaduló pénzből a harmadik csoport nagy forgalmat levezető utcáira kerülhetne új, melegen hengerelt aszfalt,
így a Kert utca, a Szász utca és a Törökőr utca Megyei út és Szász utca közötti szakasza újulhatna meg. Bár ezeknek ugyanúgy nem tesz jót a csapadékelvezetés hiánya, de a rendes szilárd burkolat mégis nagyságrendekkel jobban bírja a mart aszfaltnál. A megoldás ebben a formában nem jelentene senkinek plusz költséget, sőt mutattunk olyan konstrukciót, amelyben a megfelelő kivitelezés egy esetleges későbbi ellenőrzés során sem jelentene senkinek sem fejfájást.
Erre rövid választ kaptunk: nem.
Második javaslat
Ha ezekre az utcákra nem lehet tisztességes aszfaltot leteríteni,
legalább tegyünk rájuk kötőanyagot,
a csapadékelvezetést pedig oldjuk meg házon belül
a városüzemeltetési céggel. A nevezett kritikus utak felületi emulgálása piaci árakon nagyságrendileg 2 millió forintból kijönne. Viszonyításképp: egy kb. 3500 millió forintos projektról van szó.
A legutolsó, részünkről konstruktívnak várt megbeszélés a kivitelező és az önkormányzat nyílt obstrukciója miatt teljes eredménytelenségbe fulladt. A személyeskedésig fajult találkozó végén mi, helyi lakosok lettünk számon kérve, hogy meg sem köszöntük a professzionális munkát, amit a kivitelezők végeznek.
Konklúzió
Az egyeztetéseken nagyon úgy tűnt, hogy az önkormányzat inkább a kivitelezővel áll érdekszövetségben, mint a lakosokkal. Részünkről továbbra is bízunk benne, hogy jobban megéri a városvezetés számára minimális többletbefektetéssel egy jobb minőségű burkolattal egy tartósabb megoldást találni, mint a kivitelezőnek kedvezve elkönyvelni egy rossz megoldásból fakadó politikai veszteséget.
Ha ez nem megy, akkor mindenki tudni fogja,
hogy ki melyik oldalon áll.