Itt megtalálsz

Szólunk, ha új poszt jön

Zsilipelés, lámpa, autózás, buszozás – Telki felől nézve minden más

Budakeszi Blog | 2019.11.26. 07:00

December 2-án, hétfőn 19 órára a budakeszi művházba várunk mindenkit, aki javítani szeretne a közlekedési helyzeten. Egy 25 éve Telki irányából ingázó szempontjából így fest az, ami Budakeszin történik. Eördögh Márton írása 

Téma volt a Fő utca Erkel lámpa ciklusideje, az Erkelben lakók kifogásolták, hogy kevés zöld jut az Erkelből kihajtóknak. Annak a lámpának a ciklusa nem rég (pár éve) lett átprogramozva. Előtte simán érdemes volt a Temető utcai lámpát kikerülni az Erkel felé, akár 25 percet is lehetett nyerni vele. Valamit valamiért. Vissza lehet állítani 60-60 másodpercre, legalább akkor megint 25 perccel hamarabb lehet Telki felől beérni az Erkelen keresztül.

Városszéli "zsilipelés" azért nem jó, mert MINDENKIT megfog, azt is, aki nem a Fő utcára akar menni.

22-esek valóban nagyon sűrűn járnak. Hányan utaznak rajta olyanok, akik nem mennek messzebb a Moszkva térnél? Mert míg a 22-es jár kb. 2 percenként, addig például a 91-es már csak 8 percenként, a 99-es 10 percenként, és aki esetleg nagyon messze megy, annak a Hungárián kívülre menő busz már lehet csak 15 percenként. Hazafele a délutáni csúcsban ugyanezek az intervallumok már magasabbak.

Valóban sok ember ül egyedül az autóban. Telki az egyik leggazdagabb település az egy főre vetített jövedelem terén. Valóban "reális" elvárás egy akár napi több milliós jövedelemmel rendelkező embernek a jelen tömegközlekedést alternatívaként erőltetni?

Én is egyedül ülök az autómban, de hogy a csomagtartómban kb. 15-20 kg-nyi felszerelés van, az kintről nem látszik. Ahogy az sem látszik, hogy reggel Keszi fele megyek be, de délután már Piliscsaba felől jövök haza, ahol napi 4 db busz jár (nem a 10-esen, hanem Csaba és Perbál között). Tudom, hogy rohadjak meg, mert reggel nem vagyok hajlandó 25 km-t kerülni Csaba felé, ahogy délután sem teszem meg ezt a kerülőt Keszi felé.

Sok család van, ahol az ingázó fél intézi el valamelyik hétköznap hazafelé a bevásárlást (látom a Bécsi úti Lidlben a cédulával szerencsétlenkedő férfitársaimat, mondják kollégáim is), így a hétvége ezen a téren szabad. Na, ez sem látszik reggel, mikor egyedül ülök a dugóban.

Amikor talán egyszer éles szmogriadó volt, és a rendszámok szerint elvileg fele annyi gépkocsi volt csak úton, nos, aznap reggel a 22-es már be sem állt a Városháza megállóba, annyian voltak rajta. A dugó viszont ugyanakkora volt.

Továbbá friss, reggeli élményem: Temető utca - Fő utca 25 perc, onnantól folyamatos forgalom (enyhe megtorpanásokkal a Szanatórium utcáig, de onnantól viszont suhanni lehetett, Kuruclesi lámpánál meg sem kellett állni, Budagyöngyénél 20 mp várakozás volt. 6:50 – 7:15 között fordultam ki a Fő utcára. Tehát a budapesti lámpák zsilipelnek, kamu duma. Legalábbis nekem sorozatosan ez a tapasztalatom.

A Budaörs felől jövő "végtelen" autóáradatnak mi a célja? Mert az nettó marhaság, hogy Keszin keresztül hamarabb be lehet jutni a városba. Ellenben elkerülni a várost a Budakeszi-Hidegkút-Solymár, vagy a Budakeszi-Rózsadomb-Óbuda vonalon valóban gyorsabb Keszin keresztül. Akkor miért baj, ha elkerülő van? Ja, mert akkor a kesziseknek esetleg elsőbbséget kell adni?

Be kell látni, Budakeszi nem egy zsákfalu! Budakeszi egy iszonyatosan forgalmas helyen van, nullás ÉS elkerülő nélkül sosem lesz belőle csendes kisváros. Aki zsákfaluban akar lakni, az menjen Nagykovácsiba vagy Felsőpakonyba lakni, esetleg messzebb tudom ajánlani Nagybörzsönyt és Perőcsényt, vagy ahol valóban csend van, Tésát (lakossága kb. 100 fő).

Budakeszin a Fő utcán kívül nincsen élet. Budakeszin bármit el akarunk érni, ahhoz ki kell menni a Fő utcára. Ezzel a Fő utca már önmagában kilövi magát.

Felmerült, hogy a buszok menjenek az Erkel felé. Csendben mondom, hogy az Erkelen a 2 percenként járó buszok sokkal nagyobb zaj és porszennyezést okoznak majd, mint a jelenleg a lámpákat kikerülők. Plusz akkor az Erkelen nem lesz szabad megállni, mert a buszoknak hely kell. Jelenleg az Erkel utca szinte teljes hosszában valamelyik oldalt elfoglalják a parkoló autók.

Ha lenne elkerülő, akkor a reggeli csúcsban nem minden távolsági busz jönne be Keszire, csak kb. minden harmadik-negyedik – lásd anno Etele tér és a Sasadi út esete.

Elhangzott, hogy a Fő utcára nem lehet buszsávot létesíteni, mert a jelenlegi előírások értelmében 10 méteres útkorona kell a három sávhoz. A Fő utcát minimálisan kell szélesíteni, és meglenne a 10 méter. A Budakeszi előtti utak jó, ha 6 méter szélesek megvannak. Ezeket az utakat még jobban ki kell szélesíteni a "zsiliphez", és nagyobb hosszon, mint a Fő utca.

Van-e itt valaki, aki tudja, ez mekkora költséggel jár? És milyen adminisztrációval (Budai Tájvédelmi Körzet! Természetvédelmi terület). A "zsiliphez" szükséges útszélesítés kvázi egy új út építésének költségével vetekszik! Akkor már inkább egy elkerülő!

Reggel a telki erdőben a buszok 50-60 km/h tempóval jönnek. 70 km/h a megengedett. Sajnos az utak állapota nem teszi lehetővé, hogy a buszok kihasználják a megengedett sebességet. Mitől lenne vonzó egy 50-60 km/h tempóval vánszorgó busz a 90 km/h tempóval haladó autóhoz képest? Ami háztól házig visz, ahol olyan meleg van, amit én szeretek, ahol szabad dohányozni, ahol kényelmesek az ülések, stb….

A "zsilipelés" nem megoldás, csak egy sokkal komolyabb problémát generál a mostaninál. Ugyanis a külső buszsávok létesítése rengeteg pénzt emészt majd fel, és a probléma – tudniillik, hogy nem lehet normálisan közlekedni - megoldatlanul ottmarad, de elvisz rengeteg pénzt a kapkodás.

Nem látom az ötletek között a délutáni Budapest felőli zsilipelést. Miért? Mert akkor a Keszire hazamenőknek is esetleg szívniuk kellene a házuktól 200 méterre? Mert délután a Fő utca ugyanolyan élhetetlen, mint reggel.

Tömegközlekedés: állatorvosi ló Budaörs és Törökbálint. Van helyi ingyenes járat Budaörsön, van fizetős helyi járat Törökbálinton, van BKK, és van Volánbusz. Nem egységes a tömegközlekedés!

Attól, hogy a 22-est is és a zsámbéki buszokat is a Volánbusz üzemelteti, attól még két teljesen külön tarifa vonatkozik rájuk. Kvázi úgy kell elképzelni, mintha ugyanaz a pénzintézet hitelezi Kovácsék és Szabóék autóját, mégsem használják egymás kocsiját, mert két külön család, noha akár ugyanabban az utcában is lakhatnak.

Ami egy jó irány, hogy van egy szerveződés, és akarat a probléma kezelésére. Ami egy rossz az egész dugóhúzásban, nem lát tovább a Budakeszi táblánál.

Ha érdekel a folytatás vagy a többi hasonló poszt,
csak egy kattintás, és nem maradsz le az újdonságokról:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

haromegesztizennegy 2019.11.27. 21:59:48

A háború előtt voltak tervek a szentendrei HÉV továbbépítésére csaknem Visegrádig...
Mennyire más lenne ott is ha lenne kötött palya legalább Tahiig.

Kirándulás · http://www.adventures.hu 2019.11.28. 07:36:17

Imádom az aglomerációs nyávogást (én is ott lakom, csak a másik oldalon...) Amikor valaki kiköltözött Telkibe, keszire, Pécelre, Törökbálintra, FÓtra, stb., (mert ott olcsóbb volt a telek, a ház, mint a II vagy a XVI kerültebe), nos akkor ezt is megvette... Csak nem gondolt bele. Az olcsó teleknek ez az ára, egy életen át lehet fizetni, csak apróban, nem egyben. AZtán lehet törpölni, szervezkedni, nyavalyogni, de az aglomeráció mindig ilyen marad. Be kell költözni a RÓzsadombra, és akkor nem fog érdekelni a budakeszi dugó. Ha megfeszültök, akkor se lesz jobb a helyzet. SOHA.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2019.11.28. 10:52:58

@Kirándulás:

Van igazad IS

DE:

Vannak, akik ott születtek, csecsemőkoruk óta ott élnek.

Az M1 és a szentendrei Duna-ág között a 11-es út bővítését leszámítva semmilyen érdemi kapacitásbővítő infrastruktúrális beruházás nem történt nagyjából 1960 óta.

ezegyfa 2019.12.03. 09:28:43

2014-ben lezárták kb egy hétre a Budakeszi utat a jegesedés miatt. 22-esek délről kerültek, 10 perccel volt hosszabb az út. Azokban a napokban csendes és ideális hely benyomását keltette Budakeszi, ahol jó élni. A Telki hőbörgő és még sokan mások mégis meg tudták oldani a napi 50-100km autókázást, pedig a lezárás elég drasztikus megoldás volt.
Óriási hazugság, hogy ezen a vonalon csak Budakeszin kell dugózni, Budakeszi úton a Szépjuhászné, Tűzoltóság, Budagyöngye, Jánoskórház szintén 10-20 perces araszolás, várakozások.
Amíg nincs kiépített alternatíva addig be kell vezetni a fokozott zsilipelést. Vajon Páty, Telki, Budajenő... anyagilag hozzájárulna az alternatív útvonalhoz? Vagy fulladjunk meg a problémánkkal amit nem mi okozunk?

pottompanna 2019.12.03. 10:22:16

@ezegyfa: Meglehetősen egyszerű megközelítése a dolgoknak, ugyanakkor jogalapja sincs, mivel az alternatív útvonal (ami feltételezhetően országos közút lenne) kiépítése nem helyi önkormányzati feladat. Ha buszsávot értesz alternatív útvonal alatt, az helyi közút lenne, helyi önkormányzati feladatként. Ilyen szemlélet mellett azonban senki sem járhatna más településre iskolába, nem vehetne igénybe egészségi ellátást, színházat, múzeumot, levéltárat stb. mert az ő "honos" helyi önkormányzata nem járult hozzá a költségekhez. A jegesedés mint érv, azért is szánalmas, mert egy ilyen tengerszint feletti magasságú helyen Ausztriában körberöhögnének miközben kiszórják a szóróanyagot.

pottompanna 2019.12.03. 10:32:57

@Kirándulás: Feltételezhetően nem véletlen, hogy keveseknek adatik meg a lehetőség, hogy a Rózsadombon lakjanak, ugyanakkor aki nem szeretne egy panelházban élni az ezt engedheti meg magának. Nem gondolom, hogy nagy elvárás az, hogy egy csaknem kétmilliós főváros agglomerációjában normális legyen a közösségi közlekedés. Nem törvényszerű, hogy aki távolabb költözik, annak márpedig szívnia kell, ahogy az sem törvényszerű, hogy ennek ilyennek kell maradnia. Mi most tartunk ott, ahol a nyugat-európai városok az 1960-as és 1970-es években, ekkor építették ki a saját elővárosi közlekedési rendszereiket. Nálunk sem lehet megúszni.

ezegyfa 2019.12.03. 13:13:28

@pottompanna: Láthatóan, érzékelhetően nincs valódi szándék a megfelelő szerveknél a probléma megoldására. A régi főpolgármester aki Budakeszin lakott annyi tellett csak, hogy murvával leszóratta az erdőt, kikerülje a nyeles telke problémás utcai bejáratát. Minden marad így, Budagyöngyétől, Szépjuhásznétól Telkiig állhat a sor, mikor a reggeli buszozók pár százaléka is autóval akar majd járni, meg az újabb és újabb környékre költözők.
A zsilipeléssel egy meghatározott maximumot lehet átengedni ez rövid időn belül kényszerítő erő lesz a probléma magoldására. Vagy tárgyalások és végül építkezés, vagy találnak más útvonalat. Kisebbik baj, hogy erre járnak a nagyobbik, hogy annyian vannak, hogy ennyien ezeken az utakon már nem férnek el.
Rengeteg környékbeli településeken lakó parkolónak használja a Fő utca környéki utcákat, valamint a kirándulóhelyek parkolóit. Szerintem van erkölcsi és cselekvési joga az itt élőknek, hogy megvédjék magukat, kontrollt gyakoroljanak. Itt fizetek ingatlanadót, iparűzési adót és a vásárlásaim jó részét is itt teszem meg.

A jegesedéskor nem az út lett jeges, hanem a fák amiken óriási jégtömeg halmozódott fel. Én itt élek és jártam arra, hatalmas dörrenésekkel szakadtak le folyamatosan az ágak. Rengeteget csupaszítottak ami szintén nem volt veszélytelen.

Címkék: közlekedés dugó közösségi közlekedés agglomeráció átmenő forgalom Telki Budajenő zsilipelés EM Telki út kapuzás Budakeszi Dugóhúzó