Itt megtalálsz

Szólunk, ha új poszt jön

A Fő utcai és Budaörsi úti jelzőlámpák védik a buszok útvonalát a budakeszi autósoktól, de nem védik az M1/M7 felől érkezők tömegétől

Doleschall Tamás | 2019.08.01. 12:00

Cserélik a legrégebbi lámpákat, de ez nem segít az átmenő forgalom kezelésében. Akik Budaörs vagy Páty felől igyekeznek a fővárosba, amint behajtanak a településre, előnyt élveznek a budakesziekkel szemben. 

Júliusban megkezdődött a Fő utcai jelzőberendezések teljes felújítása, amely az előzetes tájékoztatás szerint az összes tartóoszlop, lámpa, kapcsoló és detektor cseréjét magában foglalja. Bízunk benne, az iskolakezdésig mindhárom (a képen narancs színű pöttyel jelzett) csomóponttal végeznek, hogy a szeptemberben feldúsuló forgalmat már ne akadályozzák a munkálatok.

A kb. húsz éves szerkezetek modernebbre váltásától két dolgot várhatunk. Egyrészt rendes, megbízható működést, hiszen a Kossuth utca torkolatánál hosszabb időre is beszorultak az autósok, ha nem volt gyalogos, aki megnyomja a gombot. Másrészt szabályozhatóságot, hogy a különböző napszakokban és helyzetekben az aktuális forgalomnak megfelelő beállításokkal tudjanak üzemelni. Ez utóbbi kapcsán nagy reményeket fűzünk

a Temető utcai lámpa áthangolásához, amelyik jelenleg a nap nagy részében ok nélkül duzzasztja fel a főváros felől (lefelé) közlekedő kocsikat és buszokat.

Egyébként ritkábban és kisebb hatással, de ugyanez a helyzet ellentétes irányban, az Erkel utcánál, ahol számottevő gyalogos- és keresztirányú forgalom hiányában feleslegesen hosszú piros jelzés tartóztatja fel a Fő utcán felfelé haladókat.

Ezért is elterjedt vélemény, hogy Budakeszin akkor lehet igazán jól közlekedni, amikor sárgán villognak a lámpák. Ez csúcsidőn kívül, illetve szünidőben a főutakon autózók számára biztosan így van, de a jelzőberendezéseket nem is miattuk és nem az ilyenkor átláthatóbb forgalmi helyzetek miatt telepítik.

A lámpás átkelők és kereszteződések kiépítésének elsődleges célja a balesetveszély csökkentése, méghozzá a sérülékenyebb, lassabb vagy egyéb okból kiszolgáltatottabb szereplők védelmében, hiszen egy zsúfolt főútra kihajtás még az autósoknak is körülményes és kockázatos.

Nem mindenki jár ám mindig, mindenhova kocsival, a többiek a saját lehetőségeik és preferenciák szerint, az úti cél és a távolság függvényében választanak más-más közlekedési módot, illetve eszközt. A forgalmas útvonalak keresztezésekor

a gyalog, kerékpárral vagy robogóval haladóknak, továbbá az alárendelt utak gépjárműinek a jelzőlámpák jelentik a biztonságos átkelés, áthajtás, illetve becsatlakozás esélyét.

Mint látható, elég sokan vannak, akiknek nem könnyebbség, hanem nehézség, ha a sárgán villognak a lámpák. Az ő érdekükben kell a főúton közlekedőket a spontán önszabályozás (de főleg a többiek alkalmazkodása) helyett periodikusan megállásra késztetni, és időben megosztva használni a frekventált csomópontokat.

Egy ideális világ ideális lámpás kereszteződésében a különböző irányokra jutó zöld idők az aktuális forgalommal arányosan alakulnak. Na, ilyen a világon nincs, pontosabban előfordulhat néhány, elszigetelt csomópontban, ahol a kilépés után mindenki szabadon mehet a maga útjára. Mint például az 1-es főút és 8102 jelű út (alias METRO) kereszteződésénél, bár annak meg kicsi az esélye, hogy pont egy ilyen helyszínre tennének intelligens figyelőrendszert.

A lakott területeken sokkal jellemzőbb, hogy az eredendően közlekedésbiztonsági okból létező közúti jelzőberendezések hálózatát(!) egyben forgalomszabályozásra is használják. Ha másképp nem, hát a zöldhullámok kialakításával, hogy a preferált közlekedők (mint például a nagykörúti villamosok) minél gördülékenyebben haladhassanak.

A szabályozási szempontok természetesen nem mehetnek szembe a valósággal, a tervezésnél figyelembe veszik a különböző irányokból várható kocsik és a közösségi közlekedésben résztvevők számát. Így teljesen ésszerű, hogy

a Fő utcán napi húszezres mennyiségben járó autósok és buszok előnyt élveznek a párezres volumenű alárendelt utak jellemzően Budakesziről induló gépjárműveivel szemben,

és jóval hosszabb zöldben hajthatnak át a kereszteződéseken. Ugyanezen logika mentén működik a másik három, most békén hagyott, fiatalabb berendezés is a Budaörsi úton. Nem véletlen azonban, hogy egy iskolai gyalogos átkelő kivételével a település összes jelzőlámpás csomópontja egyazon útvonalon van, hiszen ez a budai hegyvidéket elkerülő út, amely mindkét(!) irányban óriási átmenő forgalmat bonyolít.

A Magyar Közút elvileg ezt a tranzit funkciót biztosítja a lámpák beállításával is, bár ennek némileg ellentmond, hogyan halogathatták ennyi ideig a Temető utcai egybites berendezés cseréjét. Ha ez végre megtörténik, akkor a főváros felől Budaörs és Páty felé már viszonylag simán el tudják hagyni a települést.

Szembejövet sem sokkal komplikáltabb a helyzet. Ha egy sofőr az M1 vagy M7 felől közelít Budakeszin át a budai kerületek felé, akkor először a METRO áruháznál találkozik jelzőlámpával. Itt nagy valószínűséggel várakoznia kell, mert a négy irány külön-külön kap zöldet, tervezik is a csomópont körforgalommá alakítását.

Utána a következő lámpa a TESCO-nál van, amely viszont szinte folyamatosan engedi a beáramlást Budakeszire, és a következő kettő sem nagyon akasztja meg a forgalmat. A városon belül aztán csak a Dózsa György térnél lévő becsatlakozások tartóztatják fel időlegesen a beömlő kocsikat, de

a Budaörs és Páty felől gyakorlatilag akadálytalanul érkező autósok a Fő utcán már végig a jelzőlámpák adta előnnyel haladnak – a felhajtani szándékozó budakesziek hátrányára.

Ráadásul a TESCO-lámpa leghosszabb zöldjénél csúcsidőben tömegével beengedett gépjárművek a későbbi, belső szakaszon már rövidebb zöld időket kapnak, amiből persze a városon belül lesz torlódás.

Ez a forgalomszervezés egyértelműen az autópályák felől és az erőteljes növekedés előtt álló Páty irányából autózóknak kedvez, és csúcsidőben gyalogtempóra lassítja a sorban araszoló buszokat is.

Márpedig hiába hirdetik a döntéshozók és a tervezők a közösségi közlekedés fejlesztését, ha mindeközben korlátlanul ráengedik a buszok útvonalára a napi százezres(!) forgalmú M1/M7-ről erre kerülőket.

A Magyar Közút által fenntartott rendszer a 8102 jelű út belterületi szakaszán, azaz a Fő utcán és a Budaörsi úton minden eszközzel az átmenő forgalmat támogatja a bentről induló buszok és a budakeszi lakosság ellenében, és ezen a szemléleten, illetve ezen a problémán nem segít a városon belüli jelzőlámpák felújítása.

Ha érdekel a folytatás vagy a többi hasonló poszt,
csak egy kattintás, és nem maradsz le az újdonságokról:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ecpec831 2019.08.01. 14:25:28

Nyugdíjba küldenek Bécsben kétszáz régi nyomógombos jelzőlámpát, a helyüket pedig okoskamerával ellátott lámpák veszik át. Ezek a gyalogos forgalmat nemcsak egyszerűbbé, de hatékonyabbá is varázsolják majd.

Bécsben 1300 közlekedési lámpa található, amelyből 2019 őszétől kezdődően 200 darabot gondolkodni képes, "okos" gyalogos lámpára cserélnek majd le. A készülék egy képfeldolgozó program és egy algoritmus segítségével 8 méterről fel tudja ismerni, hogy a gyalogos épp átkelni készül-e a zebrán vagy csak a cipőfűzőjét köti masnira.

computerworld.hu/technologia/http-phub-project029-hu-apix-collect-1907-becsi-okoslampa-becsi-okoslampa-screenshot-20190726114335-1-original-jpg-r-http-3a-2f-2fphub-project029-hu-2fgalleries-images-php-3fpid-3d50203-266315.html

Címkék: közlekedés dugó közösségi közlekedés átmenő forgalom DT Fő utca zsilipelés Budaörsi út Magyar Közút 22-esek 22-es buszcsalád kapuzás