Itt a tavasz, nyeregbe, polgárok! – De merre tekerjünk?

Budakeszi Blog | 2018.05.03. 07:00

Május 6-án, vasárnap reggel 9-kor a Mamutfenyőktől indulnak a budakeszi bringások, hogy a túra végén, Biatorbágyon találkozzanak a Zsámbéki-medence többi kerekezőjével. A térség lankásabb terepviszonyai kiválóak a szabadidős biciklizéshez, a lelkes sporttársak pedig újabb és újabb útvonalakat „taposnak” ki. Széplaki Tibor írása

Azt már ezen a blogon is olvashattuk, hogy egy jó kerékpározáshoz nem feltétlenül kellenek aszfaltos, drága pénzen kiépített kerékpárutak. Teljesen igaz, és ma is aktuális, miután burkolt kerékpárutakat nem létesítettek Budakeszi környékén, de nagy előrelépés történt az erdei kerékpárutak kijelölésével.

A Pilisi Parkerdő Zrt. több, Budakeszi környékét is érintő erdei kerékpárutat jelölt ki, és festett fel Pilis Bike programjában 2015-ben. Ezek általában hosszabb, nagy szintkülönbségű körutak,

inkább gyakorlott hegyi kerekezők számára,
akik autóval viszik ki kerékpárjaikat

az indulási pontokra. Van néhány kivétel is, amely a „helyközi” kerékpáros turista forgalmat is szolgálja, könnyebb terepviszonyokkal, és amik védettségük okán családoknak, kisebb gyerekkel is szóba jöhetnek hétvégi programként, kerékpáros túrának.

  • Telki felé vezet az egyik, a Budakeszi Erdészettől indulóan, de ez a kezdőpont a Mamutfenyőktől a lovarda mellett jelzett turistaúton és sajnos egy szakaszon (vagy végig) a Telki országúton érhető csak el.
  • Az előző út folytatásaként, Telki és Nagykovácsi határai között, széles, kavicsos erdőgazdasági úton tekerhetünk. A kb. 60 m szintkülönbséget – fel és le – kb. 6 km-n küzdjük le, ami azért kiadós kaptatást jelent, nekünk, amatőröknek, akik nem edzünk ilyenre.
  • A Himnusz szobortól a Budakeszi út mellett a Szépjuhásznéig van kijelölt erdei kerékpárút, onnan tovább 2-3 felé mehetünk.

Az erdei kijelölésnek azért van jelentősége, mert az erdőtörvény szerint lehet az erdőben kerékpárral közlekedni, de kijelölt turistaúton csak akkor, ha az kerékpárosoknak az együttes használatra jelzéssel is megjelölt. Ugyanezen törvény szerint az erdőben jelet is csak az erdőgazdálkodó írásos hozzájárulásával lehet kihelyezni. Elrendelhetik az erdőlátogatás korlátozását is (vadászat, hadgyakorlat, lövészet), de ezt figyelmeztető táblákkal is jelezni kell.

Törökbálint és Budaörs irányába viszont
nincs biztonságos, kijelölt kerékpáros útvonal,

csak a forgalmas és keskeny 8102. jelű út, amely garantáltan távol tartja az amatőr kerékpárosokat.

Budakeszin 2 éve elkészült az új szennyvíztelep a Budakeszi-(Bodzás-)árok mentén, amihez aszfaltozott út épült a Tesco Park Center melletti kereszteződéstől, és amelyen túl a kanyargós patak közelében, gyönyörű környezetben lehet tovább haladni Budaörs felé. Sajnos a reptéren és telepen túli, árok menti terület (Álomvölgy) magánkézben van, de tiltás, kerítés, őrzés hiányában a rajta vezető keréknyomok járhatók.

A budaörsi volt ISG, mai nevén BITEP magasságában (a Würth mögött) a patak oldalán BM lőtér működött, de az mára bekerítetlen, őrizetlen, felhagyott, átjárható. Budakeszi felé a szűk patakvölgy növényzete képezett 150-200 méteren a korábban működő lőtér számára természetes, védő akadályt, de ma már van rajta csapás, át lehet jutni. A szakaszt az elmúlt évben valakik tisztíthatták, övéké az érdem, mert korábban a nyom nemcsak járhatatlan, hanem láthatatlan is volt. Az autós behajtást félúton függőlegesen beásott rönkök akadályozzák.

Minél többen járunk majd arra,
annál kényelmesebb és egyértelmű lesz rajta a nyom.

Túljutva a volt lőtéren, sorompóját kikerülve, kavicsos autónyomon rendre balra tartva egy kapuval találjuk szembe magunkat, de a kerített terület balról, kevésbé járt, de egyértelmű nyomon kerülhető. A kerítés mentén, egyenesen a német katonai temető alá, a patakvölgy zárógátjára jutunk. Szintén balra haladunk, keresztezzük a patak kifolyását, majd a töltésről jobbra leereszkedünk a patak mellé.

Innen a keréknyomon jobbra tartunk, a patak bal partján vagyunk, nincs is más haladási lehetőség. Az elhagyott, túlparti honvédségi épületek után, a széles hídon partot váltunk. Jártabb, tágas úton kerekezhetünk, de amikor már közelednénk a 8102. budaörsi úti torkolatához, emelkedni és jobbra visszakanyarodni kezdő szakaszhoz, akkor a balra kiváló, kevésbé járt nyomra váltunk. Ma még alig járt nyomon, kb. 600 métert kell haladnunk a kaszáló tengelyében, a patakkal párhuzamosan, elérve az 1. sz. főutat, közel a Budaörs határát jelölő táblához.

A Google térképen berajzolva látható a leírt útvonal. Kékkel a még nehezen járható, kitaposandó szakasz szerepel. (A képen jobbra fönt van, de csak foltként van még meg az új szennyvíz-telep, jobbra lent pedig Budaörs nyugati része látható, a régi 1-es főút.) Az iménti végponttól már kis távolságban van a Budaörsön belüli, Budapest irányába kijelölt kerékpárút. 150 métert kell leküzdeni a főúti padkán tolva vagy nyeregbe szállva a Törökbálint felé átvezető Szabadság úti torkolatig. Törökbálint felé is vehető innen az irány, de arra egyelőre még forgalmas közúton.

A leírt, javasolt út magánterületen és Natura 2000 területen, védett természeti környezetben vezet, ahová belépni, járművel közlekedni csak írásban kért, igazgatás-szolgáltatási díjhoz kötött engedéllyel lehet, és akkor is csak a kijelölt, engedélyezett útvonalakon. A kerékpár is jármű, ezzel tisztában kell lennünk, amikor ezt az utat választjuk. Amíg a területileg illetékes természetvédelmi hatóság nem végzi el a kijelölést, az útvonal nem legális.

A lőtér területén lehetnek veszélyforrások (benőtt árkok, aknák, sodronyok), ami miatt itt ne térjünk le az erdőszéli nyomról. A völgyzárógát alatti közvetlen szakaszon, majd a patak későbbi, hídon való keresztezése után, de a másik parton is van terület, amely korábban a fenti objektummal együtt, külön lőtérrészként funkcionált. Nemrégiben még erre utaló figyelmeztetések nyoma (karók, laminált feliratok maradványai) is fellelhető volt. Legális lövészet csak kellő területbiztosítás mellett folyhat.

Vegyük figyelembe, hogy esős napok után a földes útszakaszokon – leginkább a volt lőtér és Álomvölgy között (térképen kékkel) – a sár szélsőséges esetben akár el is lehetetleníti az átjutásunkat.

A leírt burkolatlan útnak – valljuk be – turisztikai, szabadidős jelentősége van, és emiatt maradhat fenn akkor is, ha majd egyszer lesz kiépített kerékpárút Budakeszi és Budaörs között. Mert igazi alternatívát,

gyorsabb és időjárástól kevésbé függő használatot
a 8102. jelű út mellett elképzelt, hálózatba kötött,
burkolt kerékpárút jelentene.

Erre előkészítés és pénz hiányában pár évig még nem számíthatunk. Pedig fontos volna! Gyorsabban elérhető lenne Budaörs és Törökbálint, az üzletek, munkahelyek, vasúti megállók. Az 1. számú vasúti fővonalon közlekedhetünk Kelenföld vagy Keleti pályaudvar felé vagy a másik, dunántúli irányba is.

Itt épül ki hamarosan a Budapest-Etyek kerékpáros főút, kézenfekvő lenne a rácsatlakozás. Nem mellesleg városunkkal rákerülnénk az országos kerékpárút-hálózati térképre is.

Ha érdekel a folytatás vagy a többi hasonló poszt,
csak egy kattintás, és nem maradsz le az újdonságokról:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék: kerékpár szabadidő természet bicikli Biciklizz Budakeszin Álomvölgy Bodzás-árok SZT