Többet keresnek a képviselők, de már meg sem mondják, hogy mivel

Doleschall Tamás | 2016.03.02. 07:00

Mindenekelőtt: SENKI NE SAJNÁLJA TŐLÜK! Az ugyanis a minimum, hogy rendes bért kapjanak a munkájukért, hiszen akkor várhatjuk el, hogy megdolgozzanak a pénzükért. Csak néha elmondhatnák, hogy mit is csinálnak. 

Okultunk a két évvel ezelőtti beszámolókból, amikor elég vegyesen kaphattunk bepillantást (már ha egyáltalán) a képviselők munkájába. Ezért másfél hónappal ezelőtt mindössze annyit kértünk, hogy formai és terjedelmi elvárások nélkül foglalják össze a 2015-ös kezdeményezéseiket, a számukra fontos ügyek állását.

Nos, válaszok, azok nem jöttek.

Pontosabban egyetlen, gyors email érkezett, amiben Somlóvári Józsefné kért haladékot a közeli kézműtétje okán, neki ezúton is jobbulást kívánunk. A többiektől a nagy büdös semmi. Persze tudjuk, hogy idén nincs választás, de talán a hátralévő három évben is érdekes lenne, hogy melyik képviselőnek mik a szívügyei, és milyen közösségi célokért küzdik végig a kampányok közötti, unalmasabb időszakot.

Válaszok híján maradtak a számok, amik együtt – tehát az összes képviselő fizetését összegezve – 14%-kal magasabbak, mint 2013-ban. Ez az emelkedés az új választási ciklusnak köszönhető, mert az önkormányzatnak ugyanis az első ülések egyikén kell döntenie a képviselői és alpolgármesteri juttatásokról. Ezután általában már nem nyúlnak a tiszteletdíjakhoz a következő választásokig. A kereseti átlag szolid emelkedése azonban

nagy jövedelmi különbségeket és változásokat takar.

Az alábbi felsorolásból látszik, hogy némely képviselő az önkormányzattól és a BVV-től havi átlagban kapott adóköteles (bruttó) bevétele sokkal magasabb, mint a többieké és/vagy elég jelentősen megnőtt az utóbbi két év alatt:

dr. Csutoráné dr. Győri Ottília 600.325 Ft -15%
Ohr Alajos 517.500 Ft +84%
Bánhidi László 433.250 Ft +168%
Páczi Erzsébet 300.000 Ft
Szabó Ákos Péter 300.000 Ft +17%
Bakács Edit Bernadett 270.875 Ft -10%
Czifra Zsuzsanna 200.000 Ft +32%
Somlóvári Józsefné 175.000 Ft +8%
Sigmond Bertalan 145.000 Ft
Ligetiné Komáromi Gabriella 145.000 Ft
Tömösi Attila 145.000 Ft +18%


A listát értelemszerűen a polgármester vezeti, akinek munkája és felelőssége talán még magasabb összeget, de mindenképpen értéktartást érdemelne. Az országgyűlésben viszont nem így gondolták, és az új ciklusban kivettek a zsebéből havi 100.000 forintot. Az ő céljairól és eredményeiről egyébként hónapról hónapra a Hírmondó hajtás utáni első oldaláról értesülhetünk, és ezekből a cikkekből fejben összerakhatjuk a 2015-ös évét.

A polgármester jövedelmi elsőségéhez nem férhet kétség, de erősen megközelíti Ohr Alajos díjazása, aki tavaly főállású alpolgármesterré avanzsált, és ezzel majdnem megduplázta a bevételeit. A köznép számára ebből nem sok látszik, nyilván teljes munkaidőben a háttérben serénykedik a város fejlesztésének, üzemeltetésének és közlekedésének ügyeiben. Szóval mind forintban, mind feladatban számolva

többször annyi oka lenne
bemutatni az eredményeit,
mint egy mezei képviselőnek.

A harmadik helyezett Bánhidi László több mint két és félszer annyit keres, mint 2013-ban. Ő azonban nem az újraválasztása után zárkózott fel az élvonalhoz, hanem szűk egy évvel korábban. A nagy ugrást Tóth Gábor kiebrudalása hozta el számára: ekkor vette át képviselőtársának megüresedett pozícióit és az azokkal járó bevételeit. Településfejlesztési tanácsnokként és a BVV Kft. FB elnökeként biztos lenne beszámolni valója a tavalyi esztendőről.

A listában találunk még egy komolyabb növekményt, bár annak magyarázata elég banális. Czifra Zsuzsanna az iskola KLIK-esítésével foglalhatta el újra az oktatási bizottság elnöki székét, az ahhoz tartozó tiszteletdíj emelte vissza a keresményét a 2013. előtti szintre. Mindemellett felőle is csak annyit hallottunk, amennyit iskolaigazgatóként tett, a képviselői munkájáról semmit.

Ahogy a többiekéről sem. Mert igazából mindegy, hogy melyik képviselő milyen sokat vagy mennyivel kevesebbet keres, illetve hogy milyen és mekkora feladatokat vállalt az önkormányzatban. Az számít, hogy a fizetésüket a városért (értsd: értünk) végzett munkájuk ellenértékeként kapják.

A többségre ráadásul változatlanul igaz, hogy fő- vagy mellékállásához képest középvezetői fizetést húz az önkormányzattól, és a piaci szférában az ilyen pozíciók bizony az évenkéntinél is sűrűbb report (jelentési) kötelezettséggel járnak. A mi képviselőink azonban csak a kasszához fáradnak havi rendszerességgel, és a polgármester havi cikkeinek kivételével

évről-évre adósak maradnak a számadással.

Ha érdekel a folytatás vagy a többi hasonló poszt,
csak egy kattintás, és nem maradsz le az újdonságokról:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_@o" 2016.03.02. 10:00:24

meg lettek választva és az ülések jegyzőkönyvei hozzáférhetőek, innen kezdve mindennek utána lehet nézni, hajrá

Budakeszi Blog 2016.03.02. 11:06:21

@_@o": Igen, lehet így is, csak ehhez minimálisan válaszolni kellene az érdeklődő e-mailre, például ezt:

"Légy szíves, nézd meg a jegyzőkönyvekben, annál többet nem tettem."

Tényleg csak kultúra kérdése.

Bardócz 2016.03.27. 08:56:28

Én már ott leragadtam, hogy "Az ugyanis a minimum, hogy rendes bért kapjanak a munkájukért".

Azt hiszem, a főállású tisztességviselők a megélhetésük biztosítására való jövedelmet meg kell kapják. (Más kérdés, hogy szerintem az az általuk képviseltek átlagjövedelmével kellene arányos legyen, mondjuk annak másfélszerese.)

De a munkájukat a közösségért kell végezzék, nem bérét, és ez ugyanúgy vonatkozik rájuk, mint a nem főállásúakra. A választott tisztség a közösség bizalmát fejezi ki, a megválasztott személy áldozatkészségének szól. Ha nem így volna, akkor nem önkéntes vállaláson alapulna, nem helyi lakosokat választanánk, hanem megfizetnénk a legjobb szakembereket a világ bármely tájáról. Nem ön-kormányoznánk a közösségeinket, hanem vállalkozássá alakítanánk. Persze akkor mindenkinek járna a haszonból. Mondjuk az önkormányzat minden pénzét egy szélerőmű, vagy naperőmű park létesítésébe fektetné, aztán mindenkinek jutna ingyen áram, meg ingyen jövedelem...

Erre egyébként lenne lehetőség, de a hagyomány szerint az önkormányzatok nonprofit módon működnek. Remélhetőleg a képviselők is. :)

Ami pedig a beszámolást illeti, ha függetlenként választanánk őket, akkor elvárhatnánk a személyes beszámolókat, de pártokra szavazva legfeljebb a párt beszámolóját várhatjuk el, bár azt hiszem, ez itt úgy működik, hogy majd a következő választáson mást választanak a lakosok, ha nem tetszett az előző csapat.

Egyébként a jövedelmek és a végzett munka arányosságának megítélése is nagyon változó, mert egy nagyvállalkozó, akinek havi pár százezer forint nem tétel, nyilván nem várja el, hogy valaki 3-400 ezerért lehozza a csillagokat az égről, míg egy kisnyugdíjas felháborodik, ha százezer forint feletti fizetésért nem dolgoznak napi 10-12 órát.

Címkék: közélet polgármester pénzügyek képviselők nyilvánosság alpolgármester DT