Folytatás másképp, azaz miért mondtam le, és lettem független

Budakeszi Blog | 2014.09.26. 10:00

2013 végén változtatott önkormányzati szerepvállalásán, és lemondott két elnöki tisztségéről. Azóta kizárólag Makkosmária és Nagyszénászug ügyeivel foglalkozik, jelenleg is itt indul független képviselőjelöltként. Voltak és vannak, akikben felmerült a kérdés, hogy miért döntött így. Most itt ő maga megválaszolja. Tóth Gábor írása 

2010-ben a polgármester asszony megkeresése után vállaltam képviselői tisztséget. Ezt egy eredmény centrikus közéleti tevékenységnek tekintem és nem hatalom centrikus politikai szerepnek.

Magam is láttam, hogy milyen gyengén menedzselt város volt Budakeszi, így más hasonló településekhez képest komoly lemaradásba került a korábbi években. Kedvelem ezt a várost, és sok rejtett potenciált látok benne. A változás, változtatás, előrelépés lehetősége vonzott. Azt feltételeztem, hogy gyorsan fogunk tudni eredményeket elérni. Végül ez csak részben sikerült, és az elképzelésemhez képest lassabb lett a folyamat, kevesebb eredményt sikerült elérni, mint ahogy azt elvártam.

Két területet ismertem korábban: láttam, hogy milyen átláthatatlan és kezelhetetlen módon menedzselték a pénzügyeket és láttam, hogy mennyire működésképtelen volt a városüzemeltetés. Így ezzel a kettővel kezdtem el foglalkozni a saját körzetem képviselete mellett (2010-2013 között pénzügyi bizottsági elnökként, 2012-2013-ban BVV Kft. felügyelő bizottsági elnökeként). A pénzügyi területen jelentős előrelépéssel egy fenntartható szintre sikerült eljutni, a városüzemeltetésben is jelentős mértékben sikerült előrelépni, de nem elfogadható szintre.

A pénzügyi területen 2013-ig sikerült a fegyelmezett, strukturált gazdálkodást megteremteni. Ez azt jelenti, hogy a döntések pénzügyi hatásai kiszámíthatóak lettek, a gazdálkodás átláthatóvá vált, a város pénzügyi helyzete sok saját intézkedés (pl. adózás változtatása, önkormányzati működési költségek csökkentése) és központi, kormányzati intézkedések együttes hatásaként (pl. adósságelengedés) lényegesen jobb lett, mint korábban volt. Ennek eredménye, hogy ezen gazdálkodás fenntartása mellett a továbbiakban évi 150 millió Ft saját forrást tud a város fejlesztésekre fordítani, azaz pl. utakat, infrastruktúrát építeni. Aztán 2013 második felében a környezetemben politikai, hatalmi szempontok kerültek előtérbe, és egyre több ad-hoc jellegű döntéssel nem értettem egyet.

A városüzemeltetést két év alatt nem sikerült jelentősen javítani, de 2013-ban már a város pénzügyeinek javulása és egy új ügyvezető is lehetővé tette, hogy jelentősebb előrelépést lehessen elérni. Ebben az évben a rendelkezésre álló gépeket, eszközöket működőképessé tettük, és néhány nélkülözhetetlen új gépet is beszereztünk (pl. Bobcat). Ezzel a városüzemeltetés eszközparkja képessé vált a feladatok ellátására. Másodsorban sikerült egy alapszintű szervezettséget is kialakítani (a munkaerő részbeni lecserélésével). Ez a két lépés egyfelől mutatja, hogy milyen szintről indult a folyamat, másfelől ez a változás tette lehetővé, hogy a városüzemeltetés képessé vált reagálni egy-egy felmerülő problémára, el tudja látni alapvető feladatait.

2013 végén lemondtam a városüzemeltető cégnél (BVV) betöltött FB elnöki posztról, mivel a 2013-as kritikus évet végigvivő ügyvezető felmentését kezdeményezte a városvezetés nem egészen egy év után. Ez a döntés megakasztott egy folyamatot, így a BVV szervezeti továbbfejlesztésére nem láttam esélyt. (Azóta a harmadik ügyvezetőt választotta meg a képviselő testület, így a BVV szervezetileg nem változott, a 2013 végi szinten maradt.) Pár héttel később lemondtam a pénzügyi bizottsági elnöki tisztségről is, mivel a folyamat továbbviteléhez szükséges konstruktív környezet megváltozott.

Úgy gondoltam, hogy ha egy csapatként kezdtük a munkát, akkor a négy év során nyilvánosan nem kritizálom annak működését, döntéseit.

Viszont az is igaz, hogy a sok pozitív előrelépés és siker mellett több olyan kritikus pontot is tapasztaltam az önkormányzat működésében, ami meglátásom szerint hosszabb távon akadályozni fogja a város sikeres, eredményes működését. Így ezeken változtatni kell.

Nincs élő városstratégia, ebből következően kevés a koncepció szerinti döntés, azaz jellemzően rögtönző, ad-hoc döntések születnek. Nincs jól működő döntési mechanizmus: a képviselő testület döntési szerepe túlméretezett (egy-egy testületi ülésen volt, hogy 50-60 napirendi pont, azaz 50-60 különböző döntési helyzet fordult elő), így a polgármesteri, városvezetői döntések helyett túl sok ügyben születik csoportos döntés. Folyamatos javulás figyelhető meg, de nem sikerült a hivatali szervezetet hatékonnyá tenni: nem megfelelő a szervezettség, a szakmaiság és az eredményesség. Így mind az előkészítés, mind a végrehajtás akadozik, lassú. Bár a pénzügyi lehetőség már meglenne rá, a végrehajtás gyengesége miatt nem haladnak párhuzamosan előre a projektek.

A központilag indított átalakítás után, melynek során sok feladattól szabadították meg az önkormányzatokat, az új önkormányzati működésben a város egyik legfontosabb feladata a városüzemeltetés (a másik a városfejlesztés). Egy kisváros esetében rengeteg lakossági problémát, ügyet meg lehetne oldani egy kivitelezési munkára is alkalmas jól szervezett városüzemeltető céggel. 2013-ban ugyan sikerült egy minimális szintre emelni a BVV működését (például 2013-tól kezdve a BVV saját kivitelezésben tud járdaépítést végezni), de még ez messze van attól, mint amire szükség lenne.

Azért döntöttem úgy, hogy független képviselőjelöltként elindulok a körzetemben, mert szeretném ezeket a szempontokat továbbra is képviselni, ill. érvényesíteni. A négy év alatt kialakult jó együttműködés, kapcsolatok, tapasztalatok birtokában szeretném a körzetem (Makkosmária és Nagyszénászug) érdekeit, elvárásait, szempontjait továbbra is képviselni, a több általam kezdeményezett infrastruktúra fejlesztést célzó előkészítési folyamatot továbbvinni (csapadékvíz elvezetés, utak fejlesztése).

Értékrendem nem változott, de önmagában a pártpolitikai preferencia tapasztalatom szerint önkormányzati képviselői szinten nem lényeges szempont egy kisváros ügyeinek előmozdítása során, és jó együttműködéssel független képviselőként határozottan és eredményesen lehet egy városrész érdekeit, elvárásait képviselni.

Ha érdekel a folytatás vagy a többi hasonló poszt,
csak egy kattintás, és nem maradsz le az újdonságokról:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék: közélet pénzügyek nyilvánosság városüzemeltetés TG Makkosmária Nagyszénászug