Mi a helyzet kiskuka-ügyben?

Budakeszi Blog | 2014.09.08. 08:00

Új szolgáltató, új szerződések. A hulladékgyűjtés átalakulását összefoglalja egy képviselő, aki régebben ott volt. Most pedig rálát, hogy mit vállaltunk. Tóth Gábor írása 

A rezsicsökkentés néven hivatkozott folyamat részeként Budakeszin is átalakulóban van a hulladékelszállítás rendszere. A szándék pozitív: az állam a lakosok által fizetett szolgáltatási díj alacsonyan tartásával szeretne hatékonyság növelést elérni a szolgáltatóknál, akiknek ehhez a helyzethez kell valahogyan alkalmazkodniuk. Az a kérdés, hogy ténylegesen tudnak-e alkalmazkodni, vagy inkább az érdekérvényesítő képességük fokozatos javításával próbálják meg elérni a számukra kedvezőbb feltételeket.

Egyértelmű, hogy az önkormányzatnak elsősorban
a lakók érdekeire és a korszerű szelektív hulladék kezelés terjedésére kell figyelnie.

2013-tól új közszolgáltató, a Depónia Kft. végzi a hulladékszállítást. Némi késéssel, de idén júliusban előterjesztésre került a szilárd hulladékokról szóló helyi rendelet módosítása, illetve az új közszolgáltatóval kötendő szerződés. A váltás előzménye, hogy a korábbi szolgáltató a 2010-től vele folytatott tárgyalásokon a szerződésében rögzített lehetőség alapján a díjak infláció miatti emelését szerette volna elérni. Mi meg a szolgáltatások átalakítását, javítását, illetve minél alacsonyabb díjemelést.

Akkor Ohr Alajos és Tömösi Attila képviselőtársammal közösen sikerült elérnünk, hogy a szolgáltatásban kedvező változások alakuljanak ki: pl. a kis kukák kedvező díjszabása megmaradjon, házhoz menő szelektív hulladék gyűjtés alakuljon ki a rendetlen hulladékgyűjtő szigetek helyett. A másik cél az volt, hogy a szolgáltató áremelése mérsékelt maradjon. Két év alatt 10%-kal növelték a díjat, ami inflációhoz közeli emelést jelentett összességében.

A 2013-ban megkezdett rezsicsökkentés során így egy relatív alacsony díj további csökkentésére került sor. Jelenleg Budakeszi a környező, hasonló települések között az egyik legalacsonyabb díjakkal rendelkezik.

A folyamatban lévő átalakulás során a fenti tényezőkre (díjszabás – szelektív gyűjtés – kis kukák) kiemelten szeretnék figyelni, hogy

a rendszerben megmaradjon a szelektív gyűjtés ösztönzése.

A díjszabás ügyében 2015. januártól várható változás. Ebben az önkormányzatnak már formális hatásköre sem lesz, a díjakat az árhatóság fogja meghatározni. Az ármeghatározás algoritmusa, módja egyelőre nem ismert. Ebben a kérdésben az önkormányzat oldalán erősen korlátozott a mozgástér. A jelenlegi díjszabás: 50, 75, 110-120, 240 literes edény díja bruttó 112, 169, 330, 606 Ft/ürítés. Ez fog jövőre valahogyan megváltozni.

Abban viszont van mozgástér, hogy a szolgáltatás egyes paraméterei hogyan alakulnak. Az új közszolgáltatóval zajló tárgyalásokon nem vettem részt. Azt viszont láttam, hogy a szerződésbe olyan szabály is bekerült, amely a kisméretű kukák rendszerből való finom kivezetése irányába mutat. Eszerint az 50-75 literes kukához külön jogosultsági igazolás kell az önkormányzattól, amely jogosultsági igazolást rendelet alapján az 1-2 fős háztartásoknak fogja kiadni az önkormányzat.

A helyi rendeletbe azonban egyelőre nem került be ennek szabályozása. Tehát a kis kukákat továbbra is üríti a szolgáltató, ahogy eddig is, jelen állás szerint nem kell az 50-75 literes kukákat nagyobbra cserélnie senkinek.

A szolgáltató törekvése érthető, hiszen a díjat nem a ténylegesen elszállított mennyiség, hanem a városban használt edények össztérfogata után szedi. Azaz többletbevételre tehet szert, ha a kukákat nagyobbra cserélteti, miközben ugyanannyi szemetet visz el.

Véleményem szerint az 50-75 literes kukákat nem kivezetni, háttérbe szorítani, hanem kiterjeszteni kell. Ezt jeleztem a képviselő-testületi ülésen is. Abban maradtunk, arra kaptam ígéretet, hogy ezt a pontot az önkormányzat a szolgáltatóval újratárgyalja, és a kérdés a rendeletben is rövidesen rendezésre kerül.

A közszolgáltató az előforduló túltöltésekkel indokolta a kis kukák korlátozását. Az valóban probléma, ha vannak lakók, akik alulméretezett kukát használnak, és rendszeresen túltöltik az edényzetet, de ennek szankcionálása nem egyenlő a kis kukák használatának általános korlátozásával. A szankcionálást máshogy kell megoldani. Mivel ez a szolgáltató érdeke is, ezért a szolgáltató közreműködésével.

Az 50-75 literes edények használatát, terjedését támogatni kell és nem visszaszorítani, hiszen

ha valaki korrekten, fegyelmezetten szelektív gyűjtést alkalmaz – ami 2015. januártól kötelező lesz –, akkor neki egyre kisebb kukára lesz szüksége.

Ezt a kérdést elemzi egy korábbi blogbejegyzés is.

A kis kukák használata a külterületi üdülőterületeken, így Nagyszénászugban és Makkosmárián is jellemző. Az új szolgáltatói szerződés egy másik pontjában az üdülőingatlanokkal kapcsolatban pozitív változás történt. Korábban az üdülőtulajdonosoknak arra volt lehetőségük, hogy az áprilistól szeptemberig tartó szállítási időszakot válasszák, és ezzel csökkentsék a költségüket, ha nincsenek egész évben a nyaralójukban.

Az új szerződés szerint az üdülőingatlanok 50%-os díjkedvezményt kaphatnak és egész évben elszállítják a hulladékot. Ez a szolgáltatónak is kedvezőbb megoldás, mivel az üdülőterületen élő állandó lakosság miatt úgyis egész évben gyűjtenie kell, így a korábbi időszakos lehatárolásnak sok értelme nem volt. És a kedvezőbb díj ösztönzőleg hat azokra is, akik eddig alternatív megoldásokkal próbálták elhelyezni a nyaralójukban töltött időszak alatt összegyűlt hulladékot.

Ha érdekel a folytatás vagy a többi hasonló poszt,
csak egy kattintás, és nem maradsz le az újdonságokról:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Doleschall Tamás 2014.09.11. 10:41:48

A fenti poszt beszerkesztése után kellett pár nap, hogy megpróbáljak higgadtan kommentelni. Nem biztos, hogy sikerül.

Mert az egy dolog, hogy a szemétgyűjtő cég a saját érdekében a törvényben foglalt folyamatok ellen dolgozik, magyarán a közszolgáltató a köz ellen ténykedik. Ezzel nagyjából ki is lövik az egyik legfőbb érvet a szemétszállítás államosítása mellett.

De az már bosszantóbb, hogy ennek szerződésbe foglalásában a városvezetés vígan közreműködik. És biztos a választási küzdelem teszi, de nem tudom nem megemlíteni a tanácsnok úr aktív szerepét, aki ezt a szerződést betárgyalta.

Mert ebből a kiskuka helyzetből nagyon úgy tűnik, hogy Ohr Alajos, nagytiszteletű városüzemi és közlekedő tanácsnok nem tudja, sőt nem is sejti, hogy milyen változások zajlanak a hulladékkezelésben az utóbbi két évben.

De arra azért feljogosítva érezte magát, hogy a július végi testületi ülésen implicite visszaélőknek minősítse azokat kiskuka-tulajdonosokat, akik kettőnél többen élnek egy háztartásban, ezzel indokolva a korlátozás szerződésbe foglalását. Merthogy az ilyen kártékony magatartást, mint a környezettudatosság, vissza kell szorítani.

Most komolyan, miért nekünk kell itt kiabálnunk ahelyett, hogy az önkormányzatban felkészülten és adekvátan védenénk az érdekeinket?

És mégis kit kellene képviselnie Ohr Alajosnak havi 280 ezer forint képviselői, tanácsnoki és még ki tudja milyen fizetésért?

Minket vagy a szolgáltatót?

Címkék: pénzügyek szemét hulladék kuka szemétszállítás szelektív gyűjtés városüzemeltetés TG Makkosmária Nagyszénászug